img.emoticon { padding: 0; margin: 0; border: 0; }

KESEDIHAN BERGANDA

digoreng oleh Shima Batu | Wednesday, September 03, 2008 | | 5 komplen »

Salam buat semua. Sayu jer post aku kali ni. Korang ingat tak bulan posa tahun lepas. Aku ada criter pasal Pak Unos meninggal sebab canser hati. Kalau tak ingat bule baca kat sini. Menjelang bulan poasa ni, aku teringat dengan peristiwa tu. Lebih lebih lagi pada malam merdeka lepas. Pada hari yang sama tahun lepas, aku dengan angah bermalam kat sepital menjaga arwah Pak Unos di Paliative Care Unit Hospital Melaka. Tahun ni aper pulak…? Tahun ni aku nak berceita tentang dua orang yang penting dalam dunia aku. Iaitu Atok (Masban Yusof… abah kepada emak) dan Mak Long (Bibi Md Yassin… kakak sulong abah aku). Untuk pengetahuan korang semua, aku dah lama takder nenek. Yang ada cuma nenek tiri yang takda bezanya dengan nenek betol. Dia tetap nenek aku yang jaga Atok selama ni. Berlainan pulak dengan Mak Long aku ni. Walaupon dia cuma mak sedara, tapi aku lebih rapat dengan dia nak banding dengan nenek. Lagi suka nak bermanja dan mengada ngada dengan dia. Cucu mak long pon banyak sebaya aku. Jadi dia aku anggap macam nenek la pulak. Setiap kali sambut raya, rumah pertama yang aku and famili akan pergi di pagi raya adalah rumah Atok kat Bukit Punggur.Then terus ke rumah Mak Long kat Tambak Bugis. Jadi, korang boleh bayangkan tak betapa besarnya dua insan ni pada aku and famili. Mereka berdua adalah keutamaan kami. Tapi tahun ni, keadaan akan berubah, pasti berubah, tetap berubah dan telah berubah. Kenapa aku cakap macam ni. Meh baca diari aku.




15:41, 28 August 2008 – aku dapat call dari Nenek.

NENEK: Along, tolong nenek boleh tak. Atok sakit la. Tak boleh bangun. Datang jenguk Atok boleh? Nenek call mak tak dapat

AKU: Along kat office lagi ni Nek. Nanti Along call mak.

AKU: Mak kat mana? Balik ke rumah nenek cepat. Jenguk Atok.

EMAK: Hah..kenapa?

AKU: Tak tau. Baru kejap nenek call.


Talian tipon mati mcm tu jer…CEMAS..

18:45, 28 August 2008 – Petang tu, aku balik opis terus balik rumah.

Lepas magrib aku gi umah atok dengan mak. Atok berbaring atas kusyen kerusi kayu. Nampak rileks. Tapi dia tak boleh bangun. Tak tau macam mana kesakitan dia. Bila aku dgn mak bangunkan Atok. Badan dia jadi menggigil. Aku suruh mak bawak pergi hospital, tapi nampak macam mak berat hati. Nenek pon sama. Aku dapat rasakan alasan diorang. Tapi tak per. Aku tengok atok still boleh habiskan satu mug oat yang nenek buat. Mak cakap, nak tunggu esok Auntie aku dari Kajang esok. Baru decide nak ke hospital atau tak.

8:20, 29 August 2008 - On the way ke office.

Aku cakap kat mak. Bawaklah Atok tu ke hospital. Kalau kat umah, aper yang kita boleh tolong? Telefon ambulance. Atok tak boleh duduk dalam kereta. Mak cakap okey. Auntie call dari Kajang, nak confirmkan no fax aku. Dia nak faxkan dokumen bg dapatkan first claas ward utk atok. Lepas solat Jamaat, Auntie gerak dari Kajang. Mak Uda & family di K.L bertolak malam nanti

18:30, 29 August 2008 – On the way balik dari office

Mak telefon bagi tau, Atok dah ada kat emergency room Hospital Melaka. Aku dengan Angah dah sampai Jalan Gapam nak balik ke rumah, U-turn utk ke Hospital Melaka. Sampai di Wad Kecemasan, tengok Auntie anak beranak dah ada menunggu. Mak teman Atok dalam Bilik Emergency. Tapi mengejutkan, siapa lagi yang aku jumpa kat situ??? Sepupu aku, Kak Sal. Aku dah terbayangkan, tak ada orang lain, pasti Mak Long.

AKU: Mak Long dalam wad jugak ker? Dah lama?

KAK SAL: Sebelom Atok kau masuk.

Kami semua tunggu di luar wad. Sampai masuk Magrib, aku beransur balik dengan Angah. Lepas Isya kami datang lagi dengan Abah. Yang lain masih di Hospital.


21:00, 29 August 2008 – Aku, Angah & Abah sekali lagi sampai di wad kecemasan.

Atok dan Mak Long masih blom dipindahkan ke war biasa. Atok kekurangan darah, tekanan darah rendah. Masa tu, doctor tengah buat pemeriksaan jantung. Semua sedia maklum keadaan Atok kekurangan darah. Tapi..kenapa tak diberi darah masa tu?? Aku pon tak paham. Hanya Hospital Melaka yang paham.

Abah aku Cuma tau Mak Long (kakak abah) ada dihospital bila sampai hospital. Sengaja kami tak bagi tau, sebab abah ada sakit jantung. Takut abah terkejut. Mak Long.. jangkitan kuman dalam darahnya makin serius. Aku pon kurang pasti, mana datangnya kuman tu. Waktu tu, doctor masih tengah tunggu keputusan ujian buah pinggang. Mak cakap, Mak Long Nampak kritikal. Tapi masih sedar. Dia boleh tanya lagi mak keadaan Atok aku. Sebab dia Nampak emak masuk wad dengan atok.

22:00, 29 August 2008 – Bersurai balik

Auntie nak balik semula ke Kajang. Sebab Uncle ada raptail utk hari kebangsaan 31 Ogos tu. Aku, angah, emak & abah dinasihatkan nurse untuk balik. Sebab lama lagi proses. Keadaan Atok stabil. Jadi cuma proses nak dipindahkan ke wad 3-2 (first class) sahaja. Sepupu aku pon terpaksa balik, nak menyusukan anak kecik di tinggal di rumah. Tapi dia akan datang balik ke hospital.

23:00, 29 August 2008 – Di rumah aku

Sampai rumah aku terus pengsan tido. Keletihan berdiri didepan wad. Aku tak sedar pukul berapa Mak Uda sampai dari K.L.


3:26, 30 August 2008 – Di rumah aku

Aku terjaga. Dengar bunyi enjin kereta. Mak dapat panggilan dari hospital. Diaorang perlukan signature waris utk buat pemindahan darah. Mak pergi dengan Mak Uda.

5:36, 30 August 2008 – Di rumah aku

Aku dapat call dari emak. Suara mak menangis. Aku terbayangkan Atok walaupon tak sanggup membayangkan. “MAK LONG DAH TAK ADA…” bukkk….. macam ada lori hentam dada aku. Kenapa MAK LONG…. Bukan aku mau diganti dengan Atok…, tapi aku blom bersedia utk dia. Aku sendiri sebak. Macam mana aku nak bagi tau abah. Pasti abah terkejut. Aku kejut Angah.. suruh angah yang cakapkan. Ruoanya abah dah tau dulu sebelom aku dan angah. Sepupu aku dah call abah. Abah Nampak cool. Nak pergi kerja jugak pagi tu sekejap. Aku call Icam, tak angkat. Mesti blom bangun. Aku masej “BALIK PAGI NI JUGAK. MAK LONG DA MENINGGAL. ATOK KRITIKAL.

5:36, 30 August 2008 – Di rumah aku

Lepas solat suboh, aku plan nak ke hospital dengan angah. Tapi tak lama lepas tu, mak call aku LAGI. Mesti mak nak arahkan aku aper aper, tak pon nak pesan suruh datang hospital terus. tapi…“ALONG… ATOK DAH TAK ADA”.

Terpaku ditepi katil. Seketika berdialong macam orang xder iman “KENAPA MESTI ATOK, KENAPA MESTI SEKARANG, KENAPA MESTI HARI INI”…memang aku blom bersedia untuk sesiapa pun.


Aku kabarkan pada angah. Abah call aku untuk maklumkan benda yang sama. Aku masej Icam “ATOK DAH TAKDA”. Pasti Icam terkejut. Aku terus ke rumah nenek. Hanya nenek seorang di rumah. Nenek dah tau tentang Atok. Dan nenek terkejut bila aku bagi taupasal Mak Long. “Sedihnya Long.. “ itu kata nenek. Seketika, aku angah dan nenek termenung sekejap. Apa nak buat ni? Nak bagi tau saper? Adik beradik mak yang lain semuanya blom balik lagi dari Kelang. Auntie… tak sampai 10 jam sampai Kajang, terpaksa balik semula ke Melaka. Nenek telifon jiran terdekat, minta maklumkan di Masjid. Aku dgn Angah, tolong mengemas apa yang patut untuk sambut jenazah dari hospital. Dalam hati melonjak nak menjenguk Jenazah Mak Long bila nampak van jenazah melintas masa aku kat umah nenek. Tapi aku tak boleh nak tingglkan nenek sorang sorang. Aku tunggu sampai emak balik dari hospital. Mak Uda ikut kemudian dengan van jenazah bawak atok.



Sementara tu, aku, emak dan angah balik semula ke rumah. Icam call, cakap akan bertolak dari tanjung malim pukul 9.00pg dengna kereta kawan. Abah pon ada di rumah. Dah mula pegang dada. Lepas break first, kita bersembang nak kurangkan stress masing masing terutamanya abah dgn emak. Lepas tu kami ke rumah Mak Long. Sedekah Yassin. Aku tak sanggup tengok lama muka arwah, sebab nanti aku akan nangis. Kesian, tengok bahagian leher Mak Long ditebuk doctor. Tak tau untuk apa. Tapi ikut kata sepupu aku, malam tu kuman dalam darahnya dah sampai ke otak. Doktor terpaksa buat macam macam. Ishhkkk…seksanya Mak Long.

Di rumah Mak Long ramai, adik beradik abah, anak anak mak long, cucu cicitnya. Semua dah besar. Segala urusan, semua mereka yang handle. Mak ajak beredar ke rumah Nenek.. Di rumah nenek cuma ada mak uda. Adik-adik Mak yang lain, semua jauh, belom sampai.



Sampai pukul 12.00tgh, aku, abah dan angah ke rumah mak long semula. Icam sampai masa solat jenazah. Dia mengiring jenazah mak long ke kubur (tanah perkuburan telok mas). Kemudian, kami semua ke rumah Nenek. Jenazah dikebumi lepas solat Zohor di tanah perkuburan Alai.


Dalam sibuk aku merancang perkahwinan, dua insan yang teringin sangat nak tengok suami aku, pergi dalam tempoh tak sampai 40 hari menjelang hari itu. Inilah dugaan aku kali ini. Tuhan lebih sayangkan mereka. Pengajaran utk aku supaya jangan lupa tentang kesejahteraan saudara yang lain. Jangan leka dengan kegembiraan sendiri.




Kengkawan yg hadir, salam, doa dan ucapan takziah dari semua, aku ucapkan terima kasih. Al-Fatihah untuk keduanya...

5 komplen

  1. Anonymous // 2:30 PM

    Shima...

    Takziah atas pemergian kedua-dua insan yang ko sayangi. Sabar k.. Tabahkan diri dalam melalui liku2 kehidupan ini.. Semuanya yang berlaku ada hikmahnye.. Percayalah..

    Dan.. lagi satu, ko dah nak kawin ke tak lama lagi?.. Jangan lupa jemput aku. Jemput awal2 sikit.. aku ni "sibuk" memanjang.. kalu d beritahu awal, mungkin aku boleh luangkan masa untuk majlis ko nnti. Insya-Allah

    Selamat berpuasa!

  2. Shima Batu // 2:33 PM

    Mawar,

    t/q...

    Aku kawen..insyaALLAH 4 okt 2008 = 4 syawal.
    So hari raya, dtg la beraya ke rumah aku. Kau mesti ada kt melaka lagi kan??

  3. Anonymous // 3:26 PM

    oh ye ker.. insya-allah. Aku ade. Nanti attachkan alamat rumah ko ek..

  4. who i am? // 11:23 AM

    yus...sedihnye aku baca entry ko ni...menangis aku...sob sob sob...

    sabar yea...sorry aku lgsg x tau psl cite ni...ko pon x nak YM aku bitau pasal ni....aku terlalu bz bulan ni sbb kena prepare data utk agihan bonus staff upm n upm kampus bintulu...

    takziah dari aku skeluarga utk ko skeluarga yea...byk2kan bersbr ...allah turunkan ujian n dugaan mengikut kemampuan kite...aku tau ko kuat n tabah!

    stay strong my fren!god bless us!

    ~alfatihah buat kedua2 arwah~

  5. Shima Batu // 4:16 PM

    fealize_eleanoer;

    tengQ.. aku xder mood nk YM dlm minggu tu. Baca post kt entry ko, anak ko plak sakit. So, xder la aku nk story mori. Satu ramadhan, 2 ramadhan.. aku tak rasa apa2 pon. Aku cuti dok dlm bilik.

    Aku sedih tp tak bule kuar ayer mata. Lagi pulak nk kawen ni, lagi la aku sedih bangat. Bila dua-dua masuk hospital, dlm hati aku terus doa, plz..plz... ALLAH, jgn amik mereka waktu ni. Mereka gembira dgn wedding aku ni, paling teruja..Arwah Mak Long.
    ALLAH lebih sygkan mereka.

    Pengajran buat aku & famili.. JANGAN PERCAYA SGT SEPITAL NI. KALAU BOLEH AKU NAK TEMBAK DOKTOR YG INCHARGE KES ATOK AKU TU. Sebab.. aku xbule citer kt sini. Nanti free aku YM.

    thank-Q