img.emoticon { padding: 0; margin: 0; border: 0; }

Perompak Bengong Masuk Rumah Aku

digoreng oleh Shima Batu | Friday, June 19, 2009 | , , , , , , | 4 komplen »

Salam,

Semalam rumah family aku dimasuki perompak bengong. Kenapa aku gelar bengong? Pertama sebab aku geram. Jadi aku gelau perompak tu bengong dan yang ke-2 sebab dia pikir aku ada simpan banyak cash ker dalam rumah. Padan muka kau perompak. Tak sekolah punyer perompak.

Macam yang dah aku gembar gemburkan sebelum ni, semalam (18hb) Mak aku kena masuk wad utk operate buang tonsil tengahhari ni (19hb). Alkisahnye semalam, aku bersiap lambat nak ke opis. Dah alang-alang lambat tu, Mak ajak breakfast dulu sebelum ke spital. Aku setuju jer. Makan free (Angah belanja). Lebih kurang kul 8.40am kitorang (aku, emak, angah & icam)tinggalkan umah. Nampak jiran sebelah blom keluar gi kijer. Tapi wife dia dah kuar kerja. Anak-anak mungkin tengah tido lagi. Sejak bibik diorang balik Indon minggu lepas, kawasan umah kitorang tu memang sunyi waktu siang. Takda jiran lain (perumahan baru). Kalau bibik tu ada, kecoh jugak dengan suara anak-anak jiran tu dengan suara bibik tu skali kekadang.

Lepas breakfast, aku tak sempat nak tunggu Mak masuk wad. Aku terus ke opis. Tengahhari Angah bagi SMS Mak dah check-in Wad 1-3, Katil 27. Aku tengok jam, uishk...12.40 baru dapat wad. Bak kata "Alex, biasala... gomen". Wad kelas 2, kelas 1 penuh. Takper la kata Mak, kalu kelas 1 nanti dia boring dok sorang. Boring ker takut?? Tiba-tiba, tak sampai 10 minit, Mak call.

"Kau sibuk ke?"
"Biasa jer, kenapa?", dalam hati aku pikir Mak nak suruh aku datang ke spital ke?
"Abah ada call kau?" Aku jawab takder. Aku jadi cuak, kenapa plak dengan Abah ni. Waktu macam ni biasa Abah balik makan tengah hari kat umah.
"Rumah kena masuk orang la. Abah baru call. Kalau boleh kau balik sekarang. Angah dengan Mak ni".

Aku tak pikir menda, terus dail nombor En Boss. Macam biasa, En Boss akan kata O.k. Jawapan tak o.k bule kira sebelah tangan kalau dengan aku ni.

On the way dalam keta aku berdoa dalam hati, jangan la Abah aku kena heart attack pasal terkejut. Sempat gak aku menyumpah-nyumpah si penyamun tu. Dalam umah memang tak der simpan cash. Kalau ader pon syiling. Tu pon baru minggu lepas kitorang gotong royong pecah tabung (pasal tabung tu dah penuh) tukar syiling kat bank. Dapat dalam RM300 lebih.

Abah call aku masa aku dok membebelkan trafik light lampu merah kat Bukit Katil.

"Dalam bilik kau ada barang aper?"
"Ada gelang tangan hadiah kawen en suami RM4++.00, cincin tunang RM3++.00, jam swatch en suami RM5++.00, tabung syiling buah kelapa en. suami". Aku sengaja sebut harga sebab tau Abah nak buat reprt. Mesti la nak tau nilai kan?
"Jam ada lagi ni. Tabung dah kopak. Cincin dengan gelang kau simpan dalam kotak kayu ni ker? Dah berterabur ni".

Aduhai, bengang giler. Aku speed sampai umah. Tengok Abah ada depan umah. Icam tengah start enjin Savy nak ke hospital balik. Angah stay kat spital dengan Mak. Masa tu Abah dah buat report kat balai. Aku teman Abah tunggu polis datang amik gambau & periksa cap jari. Silapnya kami, keluar tak kunci gate. Sebab pagi semalam hujan lebat. Sempat tutup jer gate tu.

Sementara menanti anggota polis yang "bergerak... melawani musuh negara...", aku peksa barang dalam umah.

  1. Memula aku tengok tv besau hadiah kawen Ejah & Wie pada aku... Ada
  2. TV besau kat hall... ADA
  3. TV 19" dalam bilik Emak... ADA
  4. Camera digital Canon milik Abah baru 4 bulan pakai... Ada
  5. Desktop PC dengan flat screen yg baru beli 4 bulan... Ada
  6. Hi-Fi rosak... Ada
  7. Sony DVD player hadiah kawen dari Mak Der... Ada
  8. LG Microwave hadiah kawen dari En Boss... Ada jugak
  9. Tabung Abah... Duitnya ADA walaupon tabung tu dah terbelah
  10. IBM Notebook antik milik Emak... TAK ADA
  11. Handphone Motorolla milik Abah yang dah 4 thn tk pakai... TAK ADA
  12. 2nd Handphone Icam... TAK ADA
  13. 3rd Handphone Emak... TAK ADA
  14. Handphone NOKIA kawan emak yang tertinggal & belum sempat nak datang amik... TAK ADA
  15. 2 bijik peti sejuk dua pintu dan satu pintu.. ADA
  16. Mesin basuh... ADA
  17. Beg sandang Angah baru beli sehari... TAK ADA
  18. Dalam bilik aku pulak; Digtal Camera En Suami... ADA
  19. Tabung Kelapa... Duitnya ADA walaupon tabung tu dah terbelah
  20. Gelang tangan hadiah kawen dari En Suami (tinggi value nih)... ADA
  21. Cincin tunang (tinggi value pd aku pasal dipilih oleh kengkawan)... ADA
  22. Jam SWATCH En Suami... ADA
  23. Encik Black (kucin giler)... ADA

Jadi kesimpulannya di sini, kami kehilangan sebuah notebook antik (value tak smapai RM1000.00 kalau jual), dan 3 biji handphone antik yang kami simpan untuk pakai bila ada yang rosak handphone, serta sebijik handphone yang tertinggal milik orang orang lain.

Alhamdulillah, takder melibatkan kerugian yang besau. Tapi ni tetap jadi pengajaran yang cukup besau buat kami. Menurut kata pak polisi, pencurik masuk ikut sliding door utama. Motif.. mencurik ler kan. Pencurik memakai sarung tangan pasal tak der kesan cap jari. Dan baru beberapa hari sebelum ni, rumah blakang blok kitorang kena pecah jugak. Saksi utama Encik Black. Dia jer ada kat umah masa tu. Aku rasa perompak tu tak tahan dok lelama dalam umah tu pasal kena kokang dengan Encik Black. FYI, Encik Black ni memang hobi dia mengokang kalau orang tengah sibuk bekerja. Tu pasal si penyamun tak sempat nak sambau barang kemas aku dan camera digital yang terang-terang terpampang macam showroom dalam umah tu.

Nasib kau la penyamun. Paling buat aku gelak besau, si penyamun dengan sedaya upaya mengopakkan briefcase Abah (gambar atas). Mungkin sebab briefcase tu berkunci guna code number, dia lagi bersemangat nak bukak tengok ada harta apa dalam tu. Habis toolbox Abah dikirainyer. Skali bila briefcase tu terbukak.. apa yang ado??? Surah Yasin dan Mukadam lama, buka bank Abah zaman remaja dan lain lain yang tak bernilai di mata dunia. Briefcase tu dah lama tak buka pasal Abah terlupa code nak buka beg tu. Dan aku rasa aku dengan adik-adik main pondok-pondok masa kecik-kecik yang letak bebarang dalam beg tu. Pastu terkunci. Korang dapat bayangkan tak betapa berpeluh-peluhnya si pencuri tu buang masa buka benda alah tu?

Dari citer jiran sebelah, dia keluar rumah lebih kurang kul 10am untuk hantar anak dia ke nursery tengok gate umah kitorang dah terbuka. Dalam waktu yang sama jugak, polis bagi tau diorang ada meronda kat situ waktu tu. Aku rasa masa ni pencuri ni dah ada dalam rumah. Lebih kurang setengah jam pastu, jiran sebelah balik semula ke rumah nak bersiap ke tempat kerja pulak. Jadi kalau ikut aku punyer agak-agak, masa ni mungkin si pencurik gelabah dengar bunyi keta. Jadi dia cepat cepat capai apa yang dia sempat, sebelum lari dengan beg sandang Angah. Mungkin dia terlepas pandang camera dan barang kemas aku tu. Dia hanya sempat selongkar jer bilik aku tu. Lain-lain masa dia banyak terbuang pada briefcase Abah tu. Bilik Icam tak payah selongkar, pasal dah sedia terserak tanpa diselongkar. Capai handphone jer atas meja dia.

Petang tu Ejah & Wie datang umah aku. Kononnyer nak melawat Mak aku kat spital, tp dengar brita ni terus diorang datang umah dulu. Pastu baru kitorang ke spital sesama. Nak masuk magrib baru kitorang balik.

Hari ni mak operate lepas puasa dari malam tadi. Tapi ni dari tadi (7am) masuk wad bedah sampai ni (1.20pm) tak kuar lagi, cuak jugak aku. Kata minor operation jer. Risiko pendarahan kalau darah tinggi. Janganlah jadi apa-apa yang tak baik. Mak tu darah tinggi. Semalam jer dengar pasal pencuri dah melambung darah dia naik.






Bilik Mak & Abah selepas di selongkar.


Cabinet simpan pinggan mangkuk dan lain lain barang yang tak boleh di gadai di kedai pajak.

  1. Surat gelang kedai emas gelang tangan aku. Pencuri jumpa surat jer. Gelang dia tak jumpa.
  2. Handbag Carlo Rino hantaran aku yang takder isi.
  3. Tin tempat aku simpan duit yang En Suami bagi. Duitnyer aku dah bank in dlm CIMB beberapa hari sebelum ni.
  4. Kotak & jam tangan pemberian En Boss
  5. Geran motor En Suami
  6. Tabung kelapa En Suami
  7. Gambau aku ngan kengkawan dan Umairah
Gambar aku dengan kengkawan ni dan gambar Umairah mungkin dibelek belek oleh si pencuri. Sampai tak sempat nak lari kan syiling dalam tabung tu. Gambar2 ni pemberian Owie.

Buku-buku agama ni tanak plak dia kirai. Mana tau buleh jumpa aku selit duit seratus celah buku ni. Aku selalu gak buat kijer selit duit sepah sepah camtu. Oooppps... pecah rahsia!!


  1. Kotak-kotak yang aku simpan gelang, cincin, jam, koronsang & pin tudung.
  2. Dua ni adalah hantaran aku hari tu... Quran memang di situ. Kotak jam tu, dalam drawer bawah tu sebelum ni. Jamnyer aku simpan dalam handbag bawak gi kijer.
  3. Koleksi VCD Jepun milik Zul Azrin yang tak sempat nak pulang. Nasib baik pencuri tak minat citer jepun.

Itu sajer laporan aku. Kebanyakkan bebarang aku yang bernilai adalah hadiah kawen dan hantaran. Jadi aku sayang sangat benda-benda ni. Kalau hari jadi, mungkin lain tahun boleh dapat lagi. Kalau hadiah kawen, ada yang nak bagi dua tiga kali ker? Lagi pon benda ni semua pemberian En Suami, dan kengkawan. Paling tak pun, setiap benda ada memori aku dengan kengkawan atau suami. Jadi tak sanggup aku untuk kehilangan benda benda ni, apatah lagi MEMBUANGKAN pemberian orang ni.






4 komplen

  1. who i am? // 5:10 PM

    babe,

    really sorry to hear this bad news!

    hope everythings will be fine later kan?

    from my experience mase rumah mak kena masuk pencuri dulu,si bengong tu akan cube lagi utk kali 2,3 dan seterusnye sbb die da tau cara nak masuk rumah kite!.

    moral of the story,sentiasa lock gate sblm kuar rumah.lock ape2 yg patut di locked! sbb x mustahil si bengong tu simpan dendam sbb xdpt ape yg diidamkan/x sempat di amik mase tuh!

    last but not least,jaga kesihatan ko okeh!jgn dok lepa kesihatan sendiri tuh!

    cau bebeh!

  2. Shima Batu // 9:16 AM

    wah...

    tesentap mak nyah bc komen kau.

    tu la pasal. timer kasih atas ingatan kau.

    mak aku pikir camtu jugak. next time mayB depa mai bawak lori plak datang angkut barang

  3. Unknown // 9:56 AM

    memang perompak bengong, pnye bnyak bende yg boleh dirompak tp tk rompak pon... nasib baik la kan?

    wah ni report CSI pon tkdetail cmni nih, apatah lagi report PDRM... heheheh..

  4. wie // 11:49 AM

    sebagai super hero yang datang lambat...aku minta maaf lah masa tu aku dalam perjlanan pegi selamatkan seorng kwn yg diculik(kerna tidak dpt dihubungi)apa-apa pun ko kena ambik langkah berjaga2... pasang alarm ke bukan alarm h/p.. pendinding umah tu.. buat sendiri pun bole.
    alamak pengetua dtng round plak..chow dulu