img.emoticon { padding: 0; margin: 0; border: 0; }

Gi Spital Semalam

digoreng oleh Shima Batu | Tuesday, June 16, 2009 | , , | 6 komplen »

Salam,

Nasib baik tak kena dok wad. Aku dok berdoa jer sepanjang masa jangan aku tercampak kat wad semalam. Risau beb, pasal semua geng klinik yang aku jumpa tiap-tiap bulan yang mana kes kena refer spital besau, dah dok satu malam kat wad. Tiba giliran aku.. Alhamdulillah. Baby 26 minggu plus plus. Maknanya lebih kurang 6 bulan setengah. Hehehe.. suka sangat. Tengok baby dah ada jari. One thing pasal baby aku ni, tiap kali aku ngaji baca surah Muhammad, dia musti gerak-gerak.

Semalam aku ke spital. Alone... Appointment 8am. Aku sampai kul 7.30. Cari parking keliling hospital tu, sampai kul 8.00. Lelah wei. Time ni rasa cam nak nangis... Naper en suami tak teman aku. Nak dapat nombor giliran kena tunggu, dah dapat nombor menunggu lagi satu hal. Perut makin lapau. Ni kalau sehat pon bule sakit. Aku tak boleh nak tinggalkan tempat menuggu tu untuk beli makan, sebab ni first time aku kat situ. Jadi tak tau procedure diorang. Tiap-tiap procedure kena panggil no. Peksa urine tunggu nombor, peksa darah tunggu nombor, jumpa doktor tunggu nombor, nk gi scan tunggu nombor, jumpa balik doktor pon kena tunggu nombor panggil jugak. Jadi aku memang tak boleh nak tinggal tempat tu. Aku tak macam orang lain bawak laki, laki bule tolong cari parking, tolong beli makan, tolong beli air kotak, tolong beli surat kabau tak pon majalah Pa&Ma sementara nak tunggu giliran. Aku datang sendiri. Jadi dah set dalam kepala hotak, jangan manja sangat. Tak payah nak sayu hati. Tapi memang tak sempat aku nak rasa sedih or terkilan sebab En Suami tak der, sebab aku terbayangkan, kalau en suami ada, tentu dia lagi empat kali boring menunggu nak banding dengan aku. Confirm kelat muka dia nanti. Menyusahkan pulak tak memasal suruh dia cuti balik Melaka semata mata nak meneman boring aku nih.

Aku try tanya doktor, nak gi private klinik jer untuk check up tiap-tiap bulan. Tak larat nk buang masa menunggu. Lagi pun aku ni bekerja. Doktor dengan senyum simpulnya menjawab,

“saya galakkan untuk first baby ni datang klinik & hospital kerajaan”.

Hampa & hampeh. Aku tak kuasaek nak dengar alasan doktor tu lagi. Tak per la, aku bukan kaya sangat pon nak gi private spital.

Berlapau la aku sampai kul 10 lebih. Dapat MC satu hari. Ingat nak terus balik sebab aku letih giler. Tapi ada urgent job kena setal tengahhari tu. Aku kena gi opis. Kul 3.00 aku cabut balik umah.

Malam call En Suami nak mengadu. As usual,

"Sabar lah. Ada ganjarannya untuk seorang ibu bersusah susah ni. Lagi pun boleh
ajar baby ni rasa susah dari dalam perut lagi".

Hehehe... Aku tahu, bukan kuasa aku untuk jaga baby ni, bukan jugak kuasa en suami untuk pelihara dia, tapi aku kena selalu pohon pada ALLAH supaya pelihara dia, bantu dan mudahkan urusan aku. Mengadu dan minta tolong pada ALLAH patutnya. Bukan ngadu pada en Suami.

Hopefully, baby ni akan lahir sebagai anak yang kuat, jangan manja sangat macam emak dia ni. Dan yang paling penting ALLAH pilih dia sebagai hamba yang sentiasa dapat diberi perlindungan dari ALLAH, sentiasa dalam lingkungan hidayah-Nya, sentiasa pentingkan agama dari segala benda, hidup survival untuk agama. Amin. Perkenankanlah Ya ALLAH.

6 komplen

  1. who i am? // 9:27 AM

    hola bebeh...

    i'm back...yihhaaaa!

    ermmm....aku pon mmg x kosekkk nk gi klinik/sepital kerajaan utk wat checkup tuh...cume mase mula2 very 1st appointment je aku gi sana(jez utk dptkan buku merah tuh a.k.a kad merah)..gile lama menunggu...then lps2 tu aku gi klinik panel UPM je utk wat regular checkup...sgt cpt ,senang n x sakit jiwa....

    tp bile nk beranak aku ke sepital kerajaan balik....sbb free ...hikksss...dpt wad 1st klesss lagi...harharharhar!

    pesanan utk ko...bykkan bersabar ...mmg dugaan kite yg mengandung2 ni kena hadapi byk cabaran yg x penah kite rasa...

    bykkan2 baca surah maryam , yusuf & luqman... ;)

  2. Unknown // 9:30 AM

    salam..hi akak..

    lain kali pi mana2 makan la dulu tau... tkpon makesure ada makanan dalam beg mcm sy..hehehehhe

    harap akak dan baby akak sihat...

  3. Shima Batu // 10:25 AM

    salam & halo utk korang berdua.

    timer kasih atas nasehat. pasni confirm aku bwk bekal...

  4. Unknown // 1:17 PM

    Alahai ciannye...
    Takpe...sabau je la yus...
    bab menunggu tu memang le x best btol...biase la gomen kan...
    Jgn sedih2 ye...aku tau ko mmg mantap and kebal...so sure baby ko pon kebal gak nnt...huhuhu...

  5. Anonymous // 6:33 PM

    semoga tabah menjadi ibu.semoga ALLAH melindungi shima sekeluarga

  6. Shima Batu // 9:08 AM

    thanks to NahdatulIzzah... mantap dan kebal? macam keta kebal.. hehehe... ;)

    thanks to anonymous... moga ALLAH melindungi anda juga sekeluarga :)