img.emoticon { padding: 0; margin: 0; border: 0; }

Salam,...Semalam Mak hantar SMS suruh jemput kul 1.00pm. Doctor kata dah bule balik. Masa tu jam kurang lebih 10.00am. On the way aku, Abah & Icam ke spital jam kurang lebih 12.30pm, Mak antau SMS lagi,

"Tak buleh balik. Darah naik."
Bila darah Mak naik, aku terus naik darah. Mana lah tak darah naik kalau dok kat spital lama-lama. Tengok orang sakit pon boleh jadi sakit. Nak amik darah kena cucuk dua tiga kali. Nak masuk antibiotik cucuk lagi, nak masuk air, cuuk lagi. Tangan Mak aku dah bengkak kiri kanan pasal kena cucuk. Hari ni dengar kata kena pindah wad pulak. Nak check jantung & darah tinggi.

Ikut crita Mak, Jumaat lepas, Mak aku ditolak ke bilik bedah lebih kurang kul 7.30am. Masa nak operate tu, darah naik ke 180-190. Operation diteruskan jugak. Masa tengah operate tu, ada komplikasi jantung. Darah turun hingga -34. Memang serius & kritikal. Aku ingat operation tu biasa-biasa jer. Ngeri jugak dengar. Masa dalam dewan bedah tu, Angah dah tunggu kat luar dari pagi sampai tengahhari lebih kurang kul 2pm. Pembedahan tu tak lama. Tapi Mak diletak di bilik pemulihan selama beberapa jam tanpa dimaklum kepada Angah atau Abah yang lebam menunggu di luar. Dua kali Angah tanya guard yang jaga bilik bedah tu. Kali pertama, guard tu intercom bilik bedah tanya status Mak. Diorang kata operation blom selesai. Kena tunggu lagi. Kali kedua bila dah masuk kul 1.00 lebih, Angah tanya lagi dengan guard yg jaga (kali ni guard lain dari yang tadi). Nak tau aper guard tu jawab,

"Saya tak tau la".
Angah pulak tukang ajau,

"You intercom la dewan bedah tu. Tadi guard sebelum ni boleh intercom".
Pastu guard tu bagi jawapan bakau darah,

"You intercom la sendiri".
Macam gampang Angah kata. Dia yang kerja ker aku yang kerja situ. Kang kalu aku pandai-pandai intercom sendiri tak ker terkejut orang dalam bilik bedah tu dengau suara aku. Guard tu kata dia cuma ganti sekejap jer. Dia tak tau pasal bilik bedah ni. Abih tu, si Angah ni tau sangat ler. Adusss.... Ni kes tak habis sekolah ke aper?

Satu lagi hal. Dari Jumaat lepas, dua tapak parking lot di sebelah atas (bersebelah dengan laluan ke wad) dan parking lot di bawah (antara rumah mayat & wad pesakit) telah ditutup. Seperti yang korang tahu, parking kat Hospital Melaka ni memang berhawau sejak dulu lagi. Jadi bila dua lot parking ni di tutup, korang bayangkan betapa lagi hawaunyer nak mencari parking kat situ. Dia boleh buat kanopi bebanyak, buat tempat meniaga macam pesta konvo tu. Adamacam hari terbuka kat hospital tu kalu tak silap. Aku pon malas nak amik tahu sangat. Sebab bagi aku amatlah tidak sesuainyer. Pelawat terpaksa parking jauh, kena berjalan ke wad. Sesak napas Abah aku dibuatnyer. Yang aku dengan kaki bengkak lagi la termengah-mengah. Sampai wad Mak, aku siap baring atas katil sebelah katil mak.

Hari Sabtu tu hari programnya. Tapi kanopi start pasang dari hari Jumaat. Hari Ahad tak habis lagi. Aku sampai dalam kul 1.00pm siap ada karaoke & sukaneka. Aku tak tau mana pergi pikir diorang ni. Kan situ tempat orang sakit dan ramai orang melawat orang sakit. Semua tu datang nak berseronok ker. Mungkin alasannya, mereka nak hiburkan pelawat dan pesakit. Tapi aku tetap tak boleh terima alasan tu. Dekat wad tu, ada yang tunggu masa nak meninggal, kat rumah mayat bawah tu, mungkin ada yang meninggal atau waris-waris mangsa yang tengah tuntut jenazah. Diorang boleh tergamak berkaraoke kat situ. Mungkin ada yang rasa tu bukan masalah besau. Tak per la. Tapi bagi aku tetap tu kerja orang macam tak der otak.

Aku cuba positif pikir terhadap hospital besar ni. Aku paham, hari-hari ramai pesakit. Layanan staff nurse kat situ semua dah okey. Dah tak macam dulu lagi yang aku dengar semua muka garang jer macam tak dapat gaji. Cakap pun tak memikir. ALhamdulillah sekarang dah okey. Cakap bebaik. Tapi tu la... bila ada benda-benda lain yang timbul, buat aku sakit hati. Aku tak tahu aper yang aku bebel ni boleh diterima akal atau tak. Tapi yang pastinya, hospital tempat orang sakit. Dan orang awam yang ke hospital kalau tak sakit, maknanya dia pergi melawat orang sakit. Bukan nak pergi beriadah atau bersuka-ria. Benda senang macam ni pon nak kena ajau pikir ker???

2 komplen

  1. Unknown // 1:18 PM

    Aish...
    Biase la tu...
    Da namenye ke**j**n (kene sensor, takut kene tangkap lak nanti...),
    memang lemmmmbapppppppppp gilerr...
    Nak pikir pon suruh org pikirkan...
    Ape ah...

    SAbau ye yus...

  2. Shima Batu // 1:20 PM

    ni tengah sabau ler ni...