img.emoticon { padding: 0; margin: 0; border: 0; }

Tanjung Malim

digoreng oleh Shima Batu | Monday, April 13, 2009 | , | 1 komplen »

Post baru lagi. Yer.. aku mabuk blog hari ni. Ni pasal semalam. Lepas sarapan pagi, Abah cakap nak "kebumikan" kasut yang tak habis jual kat rumah tu. Icam plak dengan kereknyer melarang. Dia nak jualkan. Tapi dengan syarat, kena hantar dia balik Tg. Malim hari tu. Abah plak bagi syarat, kalau banyak o.k. Aku pon setuju dengan gampang loratnyer. Lepas proses mengirai, ada dalam 12 pasang yang masih elok. Maka sekoyong-koyongnyer, berangkat la kami berempat ke Tanjung Malim tengahari tu lebih kurang kul 12.00.
Perjalanan memang tak best. Hujan di banyak tempat. Eksiden tak payah kira la. Ni antara yang sempat amik gambau. Merc. ni punah depan belakang. Yang kat keta tu bukan mangsa yang tersepit yer kengakawan.
Trafik bergerak perlahan. Tiba Tg. Malim lebih kurang kul 4.00. Lepas jer pondok tol, benda memula aku nampak tepi jalan, SAMPAH. Aku tak tahu tempat lain, tapi kalau di Melaka, memang tak jumpa pemandangan macam tu. Jalan tak sibuk dari Gapam nak ke Bemban tu pon xder sampah. Ni kan pulak tempat sibuk kat Melaka ni. Tapi, sungai kat Tanjung Malim ni bersih pulak. Memang stail tak buang sampah dalam sungai gaknyer. Buang sampah tepi jalan? Aci?

Terus ke rumah sewa Icam. Ni rumah dia dari luar. Dari dalam, tak sanggup nak amik gambau. Kurang sikit semak nak banding dengan tepi jalan yang aku jumpa tadi. Sempat pegi pekan Tanjung Malim, mak beli stok beras dengan maggie utk Icam. Bagi satu bonus, nuggets ayam. Ceh..aku dulu kat UUM mak tak pernah pon blikan aku beras dengan nuggets ayam (UUM dok kolej, mana ada dapor...ngok!!!).
Lepas tu Icam ajak makan laksa kat Kelumpang kalu tak silap nam tempat tu. Ingatkan dekat, rupa gampang jauh dari Tanjung Malim tu. Skali ku lempang budak ni baru tau. Aku tak makan laksa, pasal tu aku bersungut. Lebih kurang kul 5.30, hantar Icam balik umah sewa dia. Masa nak gerak dari umah dia ni baru aku perasan, jiran Icam (selang beberapa rumah) adalah muka yang aku kenal sangat. Dia adalah Sungkai (Ijan). Tak sangka jumpa dia kat situ. Dia dok mengajau kat situ. Tapi menyewa dengan kengkawan bujang. Orang bini dengan anak dia tak bawak dok Tanjung Malim. Tak sangka kan? Lima tahun tak jumpa, buleh jumpa kat Tanjung Malim. Bukan di tempat dia, bukan jugak di tempat aku.
Gambau atas sekadar hiasan dunia semata. Ni ler kedai jual pau yang glamor sangat aku dengar tu. Sekian sajer laporan untuk hari ini. Adios..

1 komplen

  1. skinhead // 12:17 AM

    Salam,....aku org tg malim. aku dan seluruh warga Islam tg malim (lebihkurang mcm tu lah) tak makan pau yg famous di kedai Yik Mun tu, kalau korang nampak ada org Islam mkn di situ, pasti (99.999%) org luar yg singgah di situ. Ingin beritahu: toksahlah makan pau yg tiada jaminan halal tu...ok tu saja !