img.emoticon { padding: 0; margin: 0; border: 0; }

Hadiah Buat PM

digoreng oleh Shima Batu | Wednesday, April 08, 2009 | | 0 komplen »


Salam,

Kita masuk bab ni kejap.

Pasti ada yang mengharap, Pilihanraya Kecil (PRK) di tiga tempat semalam, Batang Ai, Bukit Selambau dan Bukit Gantang menjadi hadiah paling manis buat Perdana Menteri Malaysia yang baru ni. Tapi, keputusan malam tadi... memang manis. Manis untuk orang yang menanglah kan. Yang kalah balik buleh balik tido. Tu pon kalu bule lena.

Tunggu keputusan, gampang lambatnyer. Ngalahkan PRU. Nasib baik memang. Lantak la nak kira berapa lama pon. Tapi sakit hati jugak dengar pengulas TV1 tu cakap masa di akhir rancangan, "Yang kalah tak semestinya kalah, yang menang tak semestinya menang". Aiyakkk...tepuk dahi aku dengar. Cuba kalu BN menang, agaknyer bunyi nyer macam ni, "Keputusan ini membawa masej yang jelas bahawa rakyat memng tak suka dengan pembangkang". Aku agak jer la kan.

PRK kali ni memang best. Agak sengit. Tun Mahathir pon turun padang. Mungkin berkempen minta rakyat yang mana ada yang merajuk dengan UMNO/BN (mcm dia dulu kot), kembali mengundi BN semula. Tapi nampaknya, pengudi Bukit Selambau dan Bukit Gantang, bukan menolak orang BN, tapi mereka menolak BN. Bukan menolak Pak Lah semata. Lantak la saper pon nak jadi PM. MUNGKIN, (sekali lagi "mungkin" dari aku), ni yang pengundi di sana pikir.

Buat lah macam mana pon, bubuh la macam-macam peraturan pon, masej dari rakyat memang cukup jelas. Masih tak reti bahasa. Terus perasan bagus. TV pon sama. Bagai nak rak mengata pembangkang. Tapi ni pembangkang yang menang, apasal kau tak ngata BN pulak. Bias. Macam gampang.

Isu Anwar dijadikan sejanta. Tapi ni senjata tumpul. Keris tumpul barang kali. Dari PRK yang sebelum ni dan PRU yang sebelum ni... tetap isu yang sama. Tetap rakyat menolak. Masih buta ker? Lepas PRU 12, tak sudah-sudah negeri-negeri di bawah PR dihentam. Pulau Pinang, Kedah, Perak & Selangor. Rasanya hari hari dalam berita ada masalah negeri-negeri ni. Padahal baru setahun memerintah, rumah yang takder api air sejak 20 tahun lepas pun salah kan MB baru jugak? Memang brengset. Ada jugak yang dok menganga dengar tu. Pelik betol.

Apa yang berlaku di Bukit Gantang? YB Nizar dkatakan derhaka kepada Sultan sebelum ni. Orang yang derhaka ini menang. Yang mengundinya pon derhaka jugak ker? Ini tanda kebimbangan rakyat Perak terhadap apa yang berlaku kepada negeri mereka. Ini yang rakyat Perak mahukan.

Beberapa hari lepas, sibuk isu ADUN Pantai Remis hina Islam. ADUN ini yang KONONNYER (pinjam perkataan lazim Buletin Utama) telah menghina Islam dan Al-Quran. Bagi aku, Nga Kor Ming cuba memberitahu tentang keadilan dan ihsan yang disebut dalam al-Quran. Salah ker macam tu? Ini bukan penghinaan pada Islam, tapi penghinaan pada orang yang mengaku Islam, tetapi tidak mengamalkan Al-Quran. Nampaknyer ada yang terasa, ada yang melenting. Kenapa mesti report polis, kenapa tak betulkan ajer bacaan Nga Kor Ming. Dia bukan Islam. Kalau ada kesalahan dia dalam menyebut ayat Al-Quran, kita yang Islam patut betulkannyer. Sungguh mengerikan selepas ni, bila orang bukan Islam akan jadi takut. Takut nak baca Quran dan tafsirnya. Takut nanti salah sebut. Nanti jadi isu satu negara. Quran hanya untuk Muslim sahaja ker? Tapi adakan semua Muslim tahu dan faham semua isi Quran? Kena ingat, orang kita pon MUNGKIN ada yang berucap dengan memetik ayat Al-Quran dan tafsirnya. Dan bukan semua betul tajwidnyer.



Aper pon tahniah buat calon PAS juga bekas Menteri Besar Perak, Datuk Seri Ir Mohammad Nizar Jamaluddin menang di kerusi Parlimen Bukit Gantang, calon PKR, S. Manikumar memenangi kerusi DUN Bukit Selambau. Tahniah jugak buat petugas dan sukarelawan PR yang bertugas di kedua dua tempat ni. Kalian memang best.

0 komplen