img.emoticon { padding: 0; margin: 0; border: 0; }

CIKGU

digoreng oleh Shima Batu | Saturday, November 29, 2008 | , , | 1 komplen »

Dalam kemalasan yang amat nyata, aku gagah jugak ke office pagi ni. Kerja semalam tak habis buat. Biasak ler, kijer last menet. Kalau ikutkan, Sabtu ni off day. Minggu lepas work day, tapi aku tak datang, pasal tak der kijer . Mungkin jugak malas. Arghhh...lantak ler, bos yang kata "kau tak payah datang". Melompat ler aku. Lagi pulak Halim ada kat rumah . Mana sanggup nak tinggalkan dia...cewahhhhh.

Hari ni Halim tak der. Petang baru balik Melaka. Dia SMS nak balik petang, aku reply

"malam pun tak per"..pastu tak der lagi respon. Marah ker ?
Hehehe... Jahat tak aku? Nak tau pasal aper??? Pasal aku ada projek baik punyer dengan Wie dan Ejah. Dayah?? Tak tau la, tak dapat contact. Mana pegi tah. Saper nampak Dayah, tolong suruh dia balik umah on handphone balas masej kengkawan yerk. Projek menda.. JALAN JALAN CARI MAKAN kot. Tak bule cakap sekarang. Tunggu jer report dari aku.

Pagi tadi masa sampai opis, ada Honda Stream warna putih parking sebelah aku. Skali imbas tengok drebar macam ku kenal. CIKGU RAZAK!!! Cikgu ni ngajau Geografi masa aku STPM dolu. Terus aku tegur.



Aku: Cikgu buat apa kat sini??
Cikgu: Saya tunggu org umah saya.
Aku: Kerja sini.
Cikgu: Telekom. Awak buat apa?
Aku: Oh..building baru tu? Saya kerja sini... Kenapa tak datang majlis saya?
Cikgu: Alahai, minta mahap bebanyak, saya sibuk masa tu. Sampai terlupa. Bila teringat tengok jam dah pukul 3.
Aku: Takper, saya paham. Kawen masa raya. Orang ramai sibuk raya.

Terus la kami sembang sampai lenguh kaki aku. Citer pasal kerja aku, kerja dia, pasal ekonomi global, rasuah pun ader, tak ketinggalan jugak pasal classmate aku yang lain nyer. Seronok sembang dengan dia. Ada dalam setengah jam lebih kot. Pastu bini dia call suruh jemput. Sempat dia minta no tipon aku. Yang aku pon, tak reti reti nak minta no tipon dia pulak ker??
Lepas ni, nak citer pasal cekgu Razak. Banyak memori kitorang dengan cekgu Razak ni. Paling aku tak boleh lupa, masa dia tegurkan result trial Sejarah aku yang fail. Punya lah prihatin cikgu ni. Padahal bukan dia yang ngajau sejarah. Cikgu Roziah yang ajau. Aku dengan slamba boleh jawab masa tu:

"Rileks cikgu, jangan gelabah. Saya memang blom study pon. Ni trial, nanti peksa
betol saya jawab betol betol. Cikgu rileks."
Dan aku hampir terlupa dialog ni. Cikgu Roziah yang ingatkan masa aku jumpa dia bln posa hari tu. Rupanya dia ada masa kejadian ngeri tu. Cikgu Roziah kata, dia hampir pengsan dengar jawapan aku.

"Kita cikgu cikgu ni risau kan dia, dia boleh suruh kita balik yang rileks".
Ni ayat cikgu Roziah la masa posa hari tu. Aper pon, Alhamdulillah. Aku dapat prinsipal penuh semua subjek. Wie, Ejah, Halim (ehem..ehem...) pun sama cam aku. Gred jer lelain. Masa aku jumpa Cikgu Roziah hari tu, nak tau dia kata apa pasal Halim?
"Kau nak kawen dengan dak Halim... Dia ni lah yang pagi tak pergi sekolah,
petang boleh datang sekolah pulak seret kasut bola. Terbakau aku tengok".
Hehehe... Memori..memmori.. Saper boleh beli???
Okey, chaw beteh...

1 komplen

  1. Ida Ra // 11:51 PM

    aku ada , aku ada! kalau korang tak contact aku degan numb celcom, try le contact numb maxis.....aku tgh kumpul duit nak beli hp yg ke2....aku jeles shima ada 2 handphone