img.emoticon { padding: 0; margin: 0; border: 0; }

peNYAHpu

digoreng oleh Shima Batu | Monday, November 19, 2007 | | 4 komplen »


Penyapu adalah alat untuk MEMBERSIHKAN. Biasanya dulu penyapu dibuat daripada lidi kelapa. Tapi sekarang dah moden, penyapu dah dibuat dari macam macam benda seperti plastic dengan mcm macam ruper. Nak lagi moden, guna vacuum cleaner. Korang boleh baca kat web Wikipedia, Ensiklopedia Bebas.
Dalam masyarakat melayu, ada pantang larang kata jangan pukul anak dengan penyapu. Kononnyer bawa sial. Kalau bantai anak dara atau anak bujang, nanti lambat jodoh atau tak kawen kawen. Dalam citer P Ramlee plak, watak Nana oelh Mohd Zain, bantai hantu atau setan dengan penyapu masa nyanyi lagu Aci Aci Buka Pintu.
Apa jadi bila penyapu jadi anugerah. Korang baca paper Migguan Malaysia semalam? Nasihat aku, masa membaca, bawak skali otak letak dalam tempurung kapala. Jangan tinggal kat tepi pintu, bawah meja atau bakul sampah.
Kesimpulan dari aku: kalau anugerah penyapu ini tak der salahnyer diberi untuk mengukur prestasi, lepas ni kita adakan anugerah penyapu untuk menilai semua prestasi menteri, guru, ustaz, polis, bomba, doktor dan lain lain yg korang rasa suka hati korang ler nak menilai pun. Kita ni bangsa Melayu, ikut ler adat kita. Jangan ler ikut adat bangsa lain atau negara lain yang tak sensitif walaupun dapat anugerah berus jamban. Masyarakat hari ni makin bijak. Dan kita janganlah jadi manusia yang membodohkan orang lain. Tapi lagi kesian pada orang yg tak sedar dia sedang dibodohkan.
Jadi renung-renungkan dan slamat beramal.

4 komplen

  1. ummi yang montel.... // 5:34 PM

    ha ah.. kan...
    ummi ingt diorg ni cerdik ke apa..
    tk terfikir ke diorg.. mnder2 ni biler smpai kt mata Luar.. kt muka diorg jgk yg kena.. ye dak...

  2. budak gumok // 5:38 PM

    yeah...hidup ummi...

    aku sokong kau jadi menteri pilhanraya akan datang ni...

  3. september memory land // 10:12 AM

    Aku nak selit pengalaman dan kisah aku yang memang berurusan dengan org di jabatan kerjaan negeri selangor terutama land ofc ni.. Berita tu memang langsung tak mengejutkan aku..sebab dah menjadi perkara biasa yg bekerja di pejabat daerah ni. Mcm2 hal berlaku..jgn ckp di pej. daerah je, pejabat MB pun sama je. kerja aku sebagai pengurusan pindahmilik di syarikat swasta memang berurusan dengan MB. aKU RASA DAH MASUK 3 bulan pindahmilik tu masih di sana jadi pekasam kot.. Bila kol, org ni pas org ni, org tu pas org ni..last2 talian tu terputus mcm tu je.. Bagi aku, kalau nak anugerah penyapu pun aku tak kisah, baik org yg bagi tu pun simpan satu penyapu. Tgok di jab. dia penyapu tu bergerak jugak tak.. - pedas tapi sedap

  4. budak gumok // 11:59 AM

    yeah selit la mohlati..jgn tak selit... tapi kalau nak menyelit pun, tengok tempat, jgn sampai tersepit dah la..kesian plak kat kau nanti. boleh sembelit jadinyer.