img.emoticon { padding: 0; margin: 0; border: 0; }

Besday Hamba

digoreng oleh Shima Batu | Monday, November 23, 2009 | , , | 2 komplen »

Agak lama tidak membuang masa dengan blog ni sejak ada "cik timah". Fathimah semakin membesar, semakin banyak ragam. Encik Alim kembali bekerja di KL. Aku dah kembali ke opis sepenuhmya minggu lepas walaupun baru hari ni genap 60 hari aku bersalin dan semalam aku genap 28 tahun kalau ikut kalender omputih. Turut sama sambut besday dengan aku, Siti Nurbaya. Epi besday siti. Lagi 2 tahun 30 beb. Bangka dah kita ni yerk?

Selasa (17hb), Ejah & Wie datang umah aku. Ejah buat kek coklat untuk aku. Diorang datang petang. Aku sampai jer rumah, diorang dok menguli si Fathimah. Yang Fathimah pulak mengekek gelak suka. Dah kenal gaknyer suara budak duorang ni dari dalam perut lagi.



Kalau korang tengok kek ni dah berpotong. Ni dak Wie punyer kerja. Siap bergambau pulak tu masa potong kek ni. Besday aku ker bersday dia? Hangin....


Cun tak kek aku? Kat bawah ni tukang buat keknyer. Pasni buleh tempah. Penghantaran percuma :))

Aksi-aksi terlampau. Sebelum buat aksi ni, kita kena pastikan dulu Fathimah telah lelap tido. Tanak dia tiru aksi tak senonoh camni.
Rabu (18hb), saja test hantar Fathimah ke taska kat Taman Tasik Utama ni (dekat dgn opis aku). Owner taska tu Kak Ain. Kawan Angah. Punyer la sukanya Kak Ain ni tengok Fathimah. Sampai tanak lagi aku bawak balik. Aci? Taska tu ramai jugak budak besau-besau. Tapi pasal Fathimah paling baby kat situ, semua jadi baik. Ada yang bagi pinjam bantal, ada yang bagi pinjam tedi bear. Seronok layan "adik baby". Tapi aku letak Fathimah kat situ tak lama. Dalam kul 1.30pm aku dah pergi amik dia. Aku rasa tak sehat. Rasa macam nak rebah. Kepala macam berpusing. Badan sejuk semacam. Mungkin pasal cuaca memang sejuk sejak dua menjak ni.

Khamis (19hb) Emak suruh aku gi klinik. Mak kata aku mungkin kurang darah. Aku gi la ke klinik. Alhamdulillah... tekanan darah okey, suhu okey, HB pon o.k. Tapi apa yang membuat aku macam tak bule nak berdiri. Doktor cakap, aku kurang tido. Hahaha... amik kau. Ni ler penangan ada anak kecik. Aku memang tabik spring pada ibu-ibu bekerja yang menyusukan anak sepenuhnya. Bukan senang beb. Emosi nak kena jaga, makan minum, amal... semua lah. Serba serbi. Bila dah lapan jam kat opis. Bila balik, mesti la nk layan anak sepenuhnya. Tu tak masuk bab basuh kain baju, kemas rumah dengan buat stok susu untuk masa gi kerja lagi. Aku ni kira bernasib baik lagi, Emak ada boleh tolong. Kalau orang lain yang dok sendiri tu, anak dah tiga empat orang.. uishk... tak bule aku nak bayang beb. Sekarang ni pon aku dah tak cukup tido. Masa makan pon lintang pukang. Tu yang berat pon jadi 66kg. Bagus gak, tak payah susah nak diet. Dulu masa nak kawen, berat aku 69kg. Aku pregnant 3 bulan, berat dah 73kg. Sampai sembilan bulan, 79.8kg. Eh..Aku ni tak cukkup makan atau tak cukup tido?

Aper pon, aku kena jugak jaga makan. Untuk susu Fathimah. Diet diet ni tolak tepi dulu. Orang tua-tua banyak pesan, jangan banyak minum air lepas bersalin. Tapi, aku baca pulak, kalau nak banyakkan susu, kena banyak minum air. Mana satu nak ikut. Satu untuk aku, satu untuk anak. Aku pilih untuk anak. Esok punya sakit, tak payah nak baca. Yang penting, aku nak menyusukan anak hari ni hingga selama yang mungkin. InsyaALLAH.

Hari ni (23hb) dalam kul 10am td aku lari balik rumah jap. Bawak Fathimah gi klinik. Amik injection yang ke-3. Nasib baik dia tak meraung tadi. Merengek jer skit. Pastu tido. Berat dah 4.8kg. Sehat kan dia? Bak kata nenek aku pon... "Panjang nyer budak ni". Apa daa panjang??... bukan tinggi ker?

Ni aku attached gambau. Korang tengok ler. Gambar-gambar ni aku baru punggah dari memory kad dak Wie. Jadi agak back dated skit. Back dated??


Fathimah dengan Mama Ejah & Mama Wie. Bila aku tanya kenapa asik datang tengok anak aku jer. Jawapan diorang, "Nak bagi Fathimah lagi kena muka kitorang dari muka Abi dia". Melampau tak?


Sebelum ni ada orang label blog aku sebagai blog citer orang kawen. Pasni mungkn ada yang label sebagai blog ibu-ibu. Harharhar.... ada aku kesah.
Terima kasih atas ucapan selamat dari kengkawan facebook dan kengkawan blog. Semoga korang jugak mendapat kecerian seperti mana aku pada hari ini. Jadi tontonlah Astro Ceria :)

2 komplen

  1. Unknown // 1:20 PM

    Slamat Ari Jadi...

    Moga panjang umo and murah rezeki **mane tau leh bagi adik pada cik Fathimah kite tu..huhu**

    Sorry tak sempat nak sms nak wish ko mase besday ko. Ape lagi dtg nk menjenguk ko. Bizi la beb. Tahap ultraman nye bizi..ni pon curik2 bace blog ko time break...huhuhu..

    Anyway...slamat menyambut ari ulangtahun ke 28....

  2. Shima Batu // 5:01 PM

    thanks alex...ko kan dah wish kt FB.

    aku paham org kalu da bizi ni. aku pon slalu camtu:))