img.emoticon { padding: 0; margin: 0; border: 0; }

KENA PANTANG KER?

digoreng oleh Shima Batu | Friday, October 30, 2009 | , | 1 komplen »

Salam sejahtera semua. Sehat walafiat hendaknyer. Sesehat aku.

Tujuan aku menulis kali ini adalah untuk mengucapkan ribuan terima kasih atas ucapan tahniah yang korang bagi kat aku. Maaf kalau ada SMS yang aku tak sempat nak reply. Terima kasih yang sudi datang menzirah aku anak beranak. Ada yang datang bawak hamper, bawak beg plastik parkson, duit raya bersarung atau tidak, sarung duit raya yang berduit atau tidak, terima kasih bebanyak. Moga berlipat kali ganda rezki untuk korang. Kali ni, biau aku bercerita pasal lepas beranak pulak. Harap tak ada yang berair mata baca blog aku ni.

Aku kuar spital lagi sehari nak raya. Orang sibok nak beraya, aku sibok nak berpantang. Aku duduk dengan Emak. Korang pikir emak aku rajin ker nak melakukan pemantauan rapi kat aku dalam tempoh raya tu. Tentulah jawapannyer tidak.

Raya pertama (hari ke-2 lepas beranak) mak mertua (MIL) datang tengok aku. Aku masa tu dok depan tv dengan kipas selaju kipas helikopter, t-shirt tangan pendek dengan tak berstokin jauh skali berselipar dan berbengkung. Encik Alim lepas semayang raya, balik beraya ke Sebatu (rumah MIL). Aku kat rumah buat aper....? Membasuh. Kain baju banyak beb sejak aku duduk spital. Kalau dah berbengkung kang, mana bule nak basuh baju. Betol tak? Emak sibok kat dapor. Jadi, secara tak langsung, dia pon tak perasan aktiviti membasuh aku tu. Petang tu, on the way encik Alim nak balik, dia call cakap ipar & MIL aku nak datang. Aper lagi, melompat ler aku masuk bilik cari baju panjang, stokin & bengkung. Berposak lumur minyak ubat satu badan, belit bengkung macam belit lepat, tepek pilis kat dahi pastu duduk baik baik atas tilam. Hipokrit sungguh. Jahatnyer daku.
Akak ipar aku sempat tanya, "Kau makan ayam tak? Aku tahu kau ni kalau takder ayam, kau tak makan?" Aku dengan jujur menjawab, "Eh, makan. Rendang ayam". Hahaha.. pastu aku kena pekik dengan dia. Mana aku tahu tak bule makan ayam?
Aku plak jenis "konon" kebal. Esoknyer, aku dah masuk bilik air sesubuh mungkin, mandi bagai nak rak. Pastu aper jadi? Berbungkos ler atas katil. Satu badan bisa. Bila dah macam tu, berposak ler Encik Alim cari batu tela kat blakang rumah buat tungku. Padan muka aku. Kena bebel dengan Encik Alim + Emak + MIL. MIL suruh Encik Alim rebus bawang putih, halia, kunyit & cengkih bagi aku minum. Aku minum habis air rebusan tu selepas dipaksa oleh encik Alim. Baik punyer rasa, sampai keluar satu suara yang pelik dari kerongkong aku masa menelan. Tak percaya?.. try ler. Orang kata, bentan ni bule mati. Alhamdulillah, Allah panjangkan lagi umor aku ni.

Selepas hari kejadian, aku tak sentuh air sejuk lagi dah. Minum ais pon tak berani. Tapi untuk dua minggu tu jer la. Masuk hari ke 20, aku dah mula berjinak jinak dengan air batu. Bila rasa sejuk semacam, lekas-lekas aku teguk tonic yg doktor homeopathy bagi sebelum ni. Memang degil aku ni kan?

Satu lagi perihal, cara aku berjalan macam nak pergi pasau malam. Dah puas tukang urut leterkan aku. Aku sedap gak dengan brutal style. Seminggu aku dah duduk bersila beb. Gila kentang. Emak pon dah bosan cakap macam-macam. Last last dia cakap, "Ikut kau ler".

Aku ni bukan tak sayang diri, tapi aku tak suka nak menyusahkan diri. Baby suka berjaga malam. Nak menyusu lain, nak tukar pampers lain. Pastu nak suruh aku bangun slow motion? Melaung la anak aku tu. Nak menyusukan baby kena belunjur. Giler kebas kaki tangan aku. Kalau bersilakan senang. Menyusu la berapa lama pon. Aku boleh bersandar. Pastu nak tukar pampers dengan bersimpuh. Ha'ah... boleh sangat ler aku ni bersimpuh. Tak beranak pon tak reti nak bersimpuh. Lagi pon kan tak selesa nak menukar pampers budak dengan bersimpuh. Kalau boleh pon lambat. Kering la anak aku melalak macam tu.

Tapi memang payah gua cakap lu beb, baru dua minggu bersalin, Emak aku dah sebok berkempen pilihan raya kat Bagan Pinang. Saper lagi yang nak memantangkan aku kat rumah ni. Aku rasa nak melaung. Ejah dengan Wie tahu la betapa bengang nyer aku masa tu. Kelang kabut siot. Walau pon aku main redah jer pantang ni, tapi badan sendiri bukan nyer dah baik sangat. Sendiri boleh rasa la. Bukan bule nak berdiri lelama, pegang air lelama. Tapi tetap kena buat jugak. Kau cerita la orang berpantang kena makan itu ini.... semua aku tak pedulik. Saper nak buat untuk aku. Encik Alim? Abah aku? Main belasah ubat homeopathy jer. Mak balik baru aku sempat nak berbengkung. Jadual tetap, baby menyusu bermula dari 5.00pagi, 8pg, 10pg, 12.30tghhri, 3ptg, 5ptg, 8mlm, 10.30mlm, 1pg. Kul 11.30tgh hari kena prepare makan tengah hari dgn bantuan Encik Alim. Mandikan baby kul 12.00tghhari. Petang, dah sibok pikir untuk sedia makan malam pulak. Tu tak masuk adegan mengemas rumah & kain baju. Mujur jugak encik Alim ada. Dia lah yang tolong basuh baju, sidai baju, memasak, cuci pinggan, mandikan baby. Walau pon tak 100%, tapi memang bule diharap untuk bantu aku berbanding dengan dak Black (kucing aku). Lebam bawah mata aku ni tak cukup tidor. Ni ler dugaan. Memang ler nanti kalau anak dah dua tiga, kena berpantang sendiri, tp ni anak sulong. Time ni ler aku nak belajau berpantang. Lain kali bule berpantang sendiri. Betol tak? Tapi tak per la. Aku pon memang tak suka nak berpantang. So, as per request. Padan muka daku. Syukur pada ALLAH, dia bagi aku kesihatan yang baik bagi aku setakat hari ini.

Ini aku lah... korang jangan TIRU aku. Selagi mampu, korang yang mana beranak ni, ikut la berpantang betol2. Diulang...JANGAN TIRU AKU.

1 komplen

  1. Achik // 10:30 AM

    x dpt aku nk bayangkan semua ini......