img.emoticon { padding: 0; margin: 0; border: 0; }

14 Jam + 2 Hari = Lahirnya FathimaHalim

digoreng oleh Shima Batu | Friday, October 23, 2009 | , , , | 2 komplen »

Hai korang, Selamat hari Raya.... wah melampaunyer aku kan. Aku dah tak kenal erti raya dah tahun ni. Hari ni hari ke-40. Masih dalam pantang. Tapi semalam dah gi Bowling kat MITC. Aci?

Macam yang ramai dah tahu, aku selamat beranak pada 18hb September lepas. Over due. Due 09.09.09. Dah lebih 9 hari. 11.09.09 aku masuk wad pasal baby kurang gerak. Panic tak tentu pasal. Tapi syukur baby sihat. Doctor kata mungkin kurang gerak pasal aku puasa. Duduk wad sehari. 12hb tu dah kuar. Tapi aku kena datang masuk wad semula pada 15.09.09. Kalau masih tak beranak, terpaksa induce.

16.09.09 jam 10pg. Aku di induce kali pertama. masih takda perubahan. Sungguh kebal. jam 4ptg, induce kali ke-2. Masa ni baru datang sakit bagai nak rak. Setiap 10 minit mula sakit. Sakit berterusan sampai pukul 10.00malam. Tapi sakit jer la, jalan untuk beranak belum ada lagi. Nak tidor terpaksa nurse cucuk ubat tahan sakit. Aku pengsan sampai esok paginyer.


17.09.09 jam 10pagi, induce kali ke-3. Lepas ni kalau masih tak buka jalan, terpaksa operate. Pergh.. benda yang paling aku nak elak. 4ptg, masih tak buka jalan, doktor datang bincang dengan aku. Dia bagi lagi satu pilihan iaitu induce kali ke-4. Doktor tu perempuan & tengah mengandung plak tu. So aku tanya dia. Apa pilihan doktor. Dia cakap dua dua ada risiko. Induce kali ke-4 risikonya jugak tinggi. Kemungkinan selepas di induce, aku masih lagi tak buka jalan. Kali ni aku angkat bendera putih. Tak sanggup aku nak serahkan diri untuk bertarung lagi dengan sakit 6 jam. Selepas tanya pendapat dua tiga orang kengkawan dan bincang dengan Encik Alim, aku setuju untuk operate. Aku pikir, tak perlu aku sakit lelama lagi. Cukup lah dua hari ni aku sakit. Doktor pon book bilik operate untuk esoknya.


Ku sangka panas hingga ke petang, rupanya tsunami di tengahari. Malam tu, diorang suruh aku puasa start dari 12 malam. Aku dah mula sakit 2 kali dalam 10 minit (2 in 10). Doktor datang check... jalan cuma 1.5cm. Aku dah bergulung sakit dekat atas katil wad tu. Kul 10mlm, aku suruh En Alim balik. Tak payah temankan aku. Kebetulan pulak guard datang halau. Kalau hari2 sebelum ni, dia memang buat tak pedulik dengan guard tu. Tapi hari tu, aku taknak bagi dia tengok aku sakit. Aku minta nurse cucuk ubat tahan sakit macam semalam. Tapi tetap takder kesan.

Dalam tengah sakit tu, aku sempat dengar cerita budak katil sebelah aku yang baru lepas bersalin. FYI, aku duduk wad satu bilik 4 orang. Semua kes induce. Budak sebelah aku ni, dah bersalin sebelum sempat di induce. Anak dia 3.95kg. Badan kecik macam Angah aku. Kagum giler dia bersalin normal. Kuasa ALLAH. Dia bercerita pengalaman dalam bilik bersalin tu.

"Air ketuban dia terpaksa dipecahkan untuk gesa bersalin. Masa nak pecahkan air
ketuban tu sakit sangat, bila dah pecah lagi teruk sakitnyer. Lepas tu, semua nurse & doktor dalam tu garang garang. Semua marah marah, tengking tengking. Semua macam takder timbang rasa tengok kita ni sakit nak bersalin".

Perghhh.... aku dengar cerita dia, aku dah cuak giler. Dalam hati aku berdoa, jangan ler aku kena paksa pecah air ketuban macam budak tu. Tapi aper yang aku tanak, itu yang jadi. Lagi 15minit kul 12malam, nurse datang kat aku suruh tukar baju. Nak suruh aku masuk bilik bersalin.

Aku cakap, "Eh kan saya nak operate esok. Kenapa nak suh saya masuk labor room?" Nurse tu balas, "Doktor nak suruh awak bersalin normal. Masuk labor room, nanti kita pecahkan ketuban untuk gesa bersalin".

Aper lagi, berderau darah aku masa tu. Masa tu aku tetiba nampak muka Emak berdiri blakang nurse tu. Rasa macam khayal. Mak aku buat aper kat sini memalam kan? Tapi rupanyer memang betul Emak. Emak rasa tak sedap hati kat rumah. Tu yang dia datang. Emak tolak aku dengan wheel chair ke pintu bilik bersalin. Masa tepat kul 12 malam.

Ada dua orang nurse yang temankan aku layan aku berbual. Sambil aku sakit pegang tangan diorang. Diorang ingatkan aku untuk sentiasa zikir & selawat. Kul 2pg, doktor datang untuk pecahkan ketuban. Bila dia dah siap dengan alat yang nak pecahkan ketuban tu kat hujung kaki. Aku cakap, "Hold dulu doktor, saya tengah contraction". Pada masa tu aku sakit dan sebut ALLAHUAKHBAR, serentak air ketuban pecah. Alhamdulillah. ALLAH masih bantu aku. Lepas tu aku di biar sakit sampai pukul 6pagi.

Aku minta untuk minum air. Tapi, diorang tak kasi sebab kemungkinan aku akan di operate. So aku tanya, bila nak operate? Nak tunggu aku sakit sampai bila. Doktor minta aku sabar, dia nak aku bersalin normal. Aku dah tak tahan sakit. Kul 12 tgh, masuk sorang doktor. Aku minta operate aku sekarang.

Doktor 1: Sabar sikit lagi. Awak boleh bersalin normal. Kita tunggu jalan buka sikit lagi. Sekarang baru 5cm. Biasa satu jam akan buka 1cm
Aku: Saya dah ada atas katil ni 12 jam. Tapi baru buka 5cm. Nak saya tunggu berapa lama lagi. You sendiri tengok tekanan darah saya makin tinggi.
Doktor 1: Okey, nanti saya bincang dengan boss saya, doktor pakar.
(Pastu masuk doktor tadi).
Doktor 1: Akak, sorry. I dah discuss, tapi my boss nak you bersalin normal.
Aku: My God. Did he know my condition right now? (Aku dah mula mencarut ingeris. Lantak la grammer pon).
Doktor 1: Yes. I’ve explain to him. (Jawapan ni buat aku bengang. Aku dah kering atas katil tu... doktor senang2 bg keputusan tanpa tengok keadaan aku).
Aku: Where is the doctor? I want to talk with him. Call him now. Let me talk with the doctor. Call the doctor. Call the doctor. (Kali ni aku dah mula bertempik. Lantak la kau nak maki aku pon lepas tu).

Sorang kakak nurse yang duduk setia temankan aku tanya, "kau ada minta maaf tak dengan suami kau sebelum masuk sini?". Masa ni baru aku teringat, aku cuma sempat cium tangan Emak jer. Encik Alim aku tak sempat jumpa. Terus aku minta tolong nurse tu carikan Encik Alim kat luar bilik bersalin. Nurse2 kat situ nampak bagi muka kat aku, nak bagi En Alim masuk. Mungkin sebab kesian tengok aku dah kering sakit atas katil tu. Tapi, En Alim takder pulak. Pergi semayang Jumaat.

Lebih kurang dalam setengah jam ke 45 minit lepas tu, kira2 jam 2.15ptg. Masuk sorang doktor pakar dalam bilik aku tu. Ni ler boss kepada doctor tadi. Jalan dah buka 7cm.
Doktor 2: You masuk sini dari pukul berapa pagi tadi.
Aku: Pagi tadi? Saya dari malam tadi. 12 malam. (Nampak nau doktor ni tak tahu kesah).
Doktor 1: Dia minta operate.
Doktor 2: You boleh bersalin normal.
Aku: Saya dah sakit lebih dari 14 jam kat dalam bilik ni. Tekanan darah makin tinggi. Baby besar, more than 3kilo and I’m dehydrated. Saya dah habis tenaga. Sikit air pon mereka tak bagi minum sejak malam dgn alasan nak operate. Sekarang you expect saya untuk bersalin normal. Boleh ker?
Doktor 2: Yes you can. Do it for your baby. Everybody prepare. Kita bagi dia ni bersalin sekarang jugak. (Sambil bagi arahan pada doktor & nurse yang lain).

Dan masa ni, aku nampak nurse yang tadi kt muka pintu, "Suami dia dah ada kat depan". Tak sempat aku nak jawab, ada suara lain jawabkan, "Takper, biar dulu. Dia dah nak bersalin ni".

Aku mula bersemangat masa ni. Diorang bagi aku minum dua tiga teguk. Lepas tu aku kerah semua tenaga yang ada untuk bagi baby ni keluar. Aku tak mahu tunggu lama lagi. Alhamdulillah, proses nak mengeluarkan baby tu, memang tak lama. Aku rasa ada lebih dari 10 ke 15 orang staff nurse & doktor dalam bilik tu. Semua bersorak bagi support pada aku. Paling kuat suara doktor pakar tadi la. Tepat jam 2.45ptg, baby aku lahir. Terus ditunjukkan jantina baby ni pada aku. Pastu baby ni diletakkan atas badan aku. Doktor suruh peluk. Aku kekok. Lebih sembilan bulan aku fikir macam mana nak sayang anak ni. Aku tak reti. Dengan kuasa ALLAH, DIA campakkan rasa sayang aku pada anak ni, pada masa tu. Sampai rasa tanak lepaskan bagi pada nurse masa tu. Nurse & doktor puji aku. Diorang cakap, aku "pandai teran". mana tak pandai. Aku dah geram sebab lama sangat sakit. Bersyukur sangat-sangat aku tak di operate. Nyesal plak aku tengking doktor tadi . Eleh.. xper la. Kira free la tu.

Aper pon, pengalaman orang bersalin memang tak sama. Yang pasti, semuanyer sakit. 14jam aku dalam labor room, 2 hari sakit kat wad bagi aku cukup teruk. Tapi, ada orang lagi teruk sakitnya dari aku. Syukur Alhamdulillah. Aku dapat doktor & nurse yang baik dan terbaik bagi aku. Sepanjang 14 jam aku dalam bilik bersalin tu, macam-macam suara dari bilik bersalin yg lain2 aku dengar. Meraung, menangis, memekik, menengking.... semua ada. Yang pastinya, semua suara tu akan berbalas dengan suara doktor & nurse. Dah macam lawan bergaduh. Aku ikut pesan Ajay, "Ikut jer cakap nurse dalam tu. Bila kau melawan, keras kepala, tu yang jadi diorang nak marah jer kat kau". Lumrah kan? kalau aku pon hangin dengan orang tak dengar kata ni.

Jadi pada korang yang bakal beranak buat kali pertama, jangan lah bimbang. Pengalaman orang tak sama dengan apa yang akan korang lalui sendiri nanti. Macam pesan mak mertua aku, berdoa lah selalu agar ko diberikan nurse dan doktor yang baik dan terbaik nanti. Selain dari tu, dengar lah kata nurse dan doktor yang dah hadap berpuluh orang bersalin sehari. Macam-macam ragam, macam2 masalah diorang dah hadap. Ko jangan buat degil dengan diorang. Kalau tak, beranak la ko sesorang kat rumah. Dan untuk pertama kalinyer, aku memuji layanan staff HOSPITAL BESAR MELAKA. Sila bagi dua ibu jari tegak ke atas untuk mereka yang terlibat dalam cerita ku ini. Sekian...wasalam.

2 komplen

  1. Mawar Aziz // 12:10 PM

    Comelnye Fathima.. comel macam aku........ hehehehe

    Shima, bila baca pengalaman ngeri bersalin ko, terus terbayang pengalaman ngeri pertama aku bersalin.. huhu.. memang sungguh syahdu time tu.... tapi memang suspend kan??....... hehehe........

    pepun, tahniah sbb dah jd ibu......:)

  2. Shima Batu // 12:12 PM

    thanks mawar....

    ngeri takper...asalkan jangan serik :)