img.emoticon { padding: 0; margin: 0; border: 0; }

3 Hari 2 Malam

digoreng oleh Shima Batu | Monday, June 08, 2009 | , , | 0 komplen »

Salam to everybody,

Lama tak update kan? Alasan lazim.. bz n byk kijer. Lama jugak tak lepak dengan geng. Sesekali jumpa diorang dtg jenguk aku kat rumah. Syukur la ada lagi yang sudi jenguk. O.k, aku hold dulu cerita lepak-lepak dengan geng ni. Tapi aku nak criter dulu what happen to me on 1st, 2nd and 3rd June.

Aku dengan sukarela nyer menerima pelawaan encik suami utk ke satu program. Tak perlu aku sebut aper programnya. Tapi cukup sekadar aku katakan, program ni byk buat aku belajar, menilai diri, betulkan diri dan macam2 input yang baik baik. InsyaALLAH, harap boleh aku amalkan lebih lebih lagi dalam keadaan aku berbadan lebih dari satu nih.

Dah lama encik suami mengajak, tapi aku sendiri tak bersedia untuk keluar rumah berpakaian seperti yang “diminta”. Aku letakkan syarat (jahatnyer), sediakan pakaianya, baru aku ikut. Dengan izin ALLAH, Encik suami dapat sediakan pakaiannya. As per wish, aku kena tunaikan janji walaupon tak dipaksa oleh encik suami. Mulanya aku rasa berat hati nak pergi, atas alasan belum bersedia memangdangkan tarikhnya 5 hari lebih awal dari yang aku jangkakan. Tapi bila tengok muka exited encik suami, aku turutkan jugak. Aku suka bila tengok muka dia gembira. Tak terkata. Aku terus lupa muka kelat encik bos bila encik suami call minta cuti untuk aku.


Memang, program macam ni bukan senang nak pergi dalam usia sekarang ni. Dulu masa sekolah byk la kelas agama motivasi yang terpaksa pergi. Tapi bila dah bangka ni, sendiri la kena usaha pergi ke tempat-tempat macam ni untuk belajau (dengan sukarela... bukan paksa).

Dalam (perjalanan) keta, Encik Suami dah kata, betulkan niat. Jangan pergi sebab suami. Pergi sebab ALLAH. Sampai sana belajarlah untuk baiki amal, muhasabah diri dan paling penting, masa ni lah peluang untuk banyakkan amal setelah beratus jam kita habiskan dengan benda lain. Bukan nak cari salah orang, kelemahan orang lain, tapi lebih kepada untuk diri sendiri.

Sampai ke tempat tu, terus mula program. Dalam hati terbit rasa jahat, “Apa aku buat kat sini. Kenapa aku tergamak tempatkan diri aku kat sini?” Teringatkan Angah yang baru sampai sehari, mesti malam ni ada makan2 best kat rumah. Terbayangkan tilam yang best nak banding dengan tempat tidur yang ada untuk aku selama tiga hari malam tu. Confirm tak nyenyak. Dah tentu 3 hari ni aku tak nampak muka encik suami (tinggal berasingan masa kat sana). Dah la kami ni PJJ (perkahwinan jarak jauh). Macam macam benda bermain kat kepala hotak aku ni.

Tapi, Alhamdulillah, sikit demi sikit aku belajar. Banyak benda yang aku dapat di sana, yang aku takan dapat di rumah. Sangat seronok menunggu waktu semayang. Sangat seronok bila ada banyak masa untuk zikir, baca quran dan belajar quran. Tempat tido yang tak selesa tu la yg buat aku dapat bgn tahjud. Sangat seronok bila dengar kisah Nabi, sahabat dan sahabiah. Amalkan sunah, doa dan adab masa makan, tido, masuk tandas, pakai baju, tengok cermin. Hahaha… kekadang rasa cam budak sekolah tadika. Tapi benda tu ler yang aku tak buat & amal sepanjang hari.


Tiga hari tak terasa panjang. Teman dan senior seangkatan sangat best. Banyak yang aku belajau dari diorang terutamanya dalam bab amalan sebagai sorang istri, dan bakal ibu. Bersyukur kerana aku diberi peluang bersama mereka selama tiga hari tu. Kalau da peluang lagi seblom branak ni buleh gak pegi lagi. Tapi keadaan diri aku ni, buat aku susah la ikut semua aktiviti. Orang lain dengar ceramah sambil duduk, aku sambil baring. Macam tak best pulak. Tapi baik jugak kalau bersusah susah masa mengandung ni. Ajau sikit baby ni rasa payah. Mujahadah… betul ker? Hehehe…

Nanti ada masa aku kongsi skit apa aku blajau kat sana. Buat masa ni tak payah dulu la. Kang ada yang muntah plak meluat baca. Maklum ler.. ni bukan citer dunia hiburan tempatan @ luar negara. Hehehe…chaw bebeh…


Wasalam…



p/s: Ini pengalaman pertama aku. Jadi aku mohon maaf dan diperbetulkan kalau ada cara penyampaian aku salah dan tidak betul @ aku memahami dengan cara yang salah.


0 komplen