img.emoticon { padding: 0; margin: 0; border: 0; }

Entry Tertangguh

digoreng oleh Shima Batu | Monday, February 16, 2009 | , , , , | 2 komplen »

Salam to everybody,


Lama sungguh tak update blog yer. Sebulan. Uishk..uishk..uishk.. Bukan takder benda yang berlaku dalam hidup aku. Tapi masalahnyer terrrrlallu banyak. Sampai penuh Outlook. Cewahh.

24.01.09: Mana yang besa YM musti suspen pasal aku lama offline. Untuk pengetahuan umum, tempat aku bekerja ni telah berpindah premisnyer. Tak jauh, jalan yang sama, dari no. 15 ke no. 89. Tapi peluh ketiak jugak la kalu jalan kaki. Sejak dari hari tu aku tak bule nk access internet. Bukan pasal aku lambat apply…tp arghhh… tak kuasek aku nak citer. Sekarang problem tu dah settle. Yang membZkan aku adalah kerja-kerja yang pending. Sebelom tu aku nak share gambau yang Angah email kat aku dan aku publish di sini tanpa kebenaran dia. Pasal dia jugak slalu buat camtu kat aku. (sorie, gambar terpaksa di delete atas faktor keselamatan).

31.01.09: Menghadiri wedding adik ipar Dak Atok yang dibuat di Restoran Tom Yam Klasik. Aku menumpang keta Wie. Turut menumpang sama ialah Ejah dan Zul Azrin. Encik Halim tak dapat ikut, pasal ada temujanji dengan orang kampong. Aku jugak yang salah pasal tak remind dia. Ni antara gambaunyer.






02.02.09: Ada brita happy jugak yg aku nk share. Alhamdulillah, lagi 7 bulan, InsyaALLAH akan ada Halim Jr. (kalu lelaki lah...). Stakat ni aku masih lagi sehat dan boleh bekerja, Alhamdulillah. Tapi selera makan agak kurang. Macam tak caya jer kan? Dan paling tak percaya dan jangan tak percaya, aku tak boleh tengok KFC. Mual giler. Iklan kepak ayam kat tv tu pon aku tak bule tengok. Ni untuk setakat hari ni, tak tau ler esok lusa dah jadi giler nak makan benda tu pulak.

04.02.09: Besday Ejah. Tunggu Sabtu nak celebrate.

06.02.09: Petang tu aku dapat berita nenek Ejah meninggal lepas Zohor. Aku kuar office awal, terus ke Ayer Tawar dengan Owie. Pastu ikut ke kubur Sempang Merlimau. Kebumi lepas Asar.

Ada satu kejadian berlaku kat situ. Masa tengah proses pengkebumian tu, ada seorang lelaki bawa jenazah bayi yang dah siap kafan. Turut mengiringi adalah seorang wanita, dan beberapa orang lelaki yang aku kategorikan sebagai belia (Belia 4B mungkin). Pastu salah seorang pakcik orang kampong kat situ tegur yang ada dengan kitorang ni bertanya, “Ini anak siapa?” Lelaki tu explain la menda tah, aku tak berapa nak dengar. Then pakcik tu kata, “Kenapa kami tak tahu (ada bayi meninggal). Imam pun tak tahu”. Skali lagi aku tak dengar apa lelaki tu jawab. Dan korang jangan tanya apa hubungan lelaki tu dengan bayi yang meninggal tu pasal aku confirm tak tahu. Lepas tu, kumpulan lelaki tu beredar dari situ ke tempat perkuburan yang dah siap digali. Lebih kurang dalam 2 ke 300 meter camtu dari tempat kitorang berdiri. Kira tak boleh nak nampk jugak la diorang buat apa pasal tanah perkuburan kat situ berbukit. Kitorang kat situ tengah dengar imam baca talkin.

Lepas imam baca talkin, brother tadi tu, menghampiri imam tadi. Aku mengagak, mesti baby tadi dah kebumi. Rupanya betul. Baby tu dah dikebumikan. Apa lagi, panjang ler syarah imam tu. Kebumi cara yang macam mana diorang buat tu. Wallahualam. Aku tak pasti lagi sekali. Antara cakap imam tu yang aku dengar, “Saper yang kebumikan? Ada permit gali kubur ke tak? Dah buat report ke tidak? Sapa yang mandikan jenazah? Siapa kafankan? Jangan minta maaf dengan saya, ni soal hukum.” Ni semua sora imam tu la. Yang aku dengar sora brother tu, “Report ada, DIORANG yang mandikan jenazah ni dah siap”. Dioarang tu saper? Mungkin spital la kot. Bagi aku, kalau betul semuanya hospital buatkan, tak per la. Tapi boleh ker main kebumi, kambus camtu jer? Sila jawab dalam masa 2 saat. Mesti ada adab dia kan. Yang ni memang patut disalahkan brother ni. Pasal memang terang terang dia dan orang2 dia yang uruskan sendiri pengkubumian tu, sedangkan imam ada dengan kitorang tengah baca talkin. Ni la masalahnyer, kenapa tak inform imam dan lelain orang kampong yang lain. Supaya yang arif boleh bagi arahan apa nak kena buat, saper yang nak kena diberi tahu. Aku tak tahu apa masalah brother tu, tapi yang pasti, aku kesian kat baby tu. Ni ler peristiwa kat tanah perkuburan Sempang, Merlimau hari tu.

10.02.09: Meraikan besday Ejah dengan sesimple mungkin. Aku pun kejap jer dapat jumpa diorang masa tu pasal dah kena bergegas ke Melaka Sentral amik En Halim. Sambutan pon lebih kurang jer, kat Crystal Bay. Aku, Wie, Dayah & Ejah. Gambar ada, tp pada camera dak Wie la. Aku blom upload lagi. Aku bli cheese kek tiramitsu, Wie beli KFC, Dayah beli air pasal air dak wie beli tak cukup..hahaha.



Setakat ni laporan aku untuk hari ni. Nanti aku sambung lagi. Adios!!!

2 komplen

  1. who i am? // 12:09 PM

    sedih la baca entry pasal jenazah baby tu...

    kenapa cam kelam kelibut je nk tanam x nak tggu imam bacakan talkin...

    bile jadi camni...sure kite ter pk benda2 x baik kan...tp nauzubillah...selisih malaikat...hanya mereka dan tuhan saje yg tahu cerite sebenar2nya..

    harap bby tu akan setia menunggu ibunye di akhirat kelak! amin..

    ***congrats ejah !

  2. Unknown // 1:16 PM

    huhu..baru update blog kee?? aku dh lame update dah...ceh kerek semacam jek aku ni ek?...
    ha...pasni bulu ayam pon jgn pandang tau...huhuhu