img.emoticon { padding: 0; margin: 0; border: 0; }

Muntadhar al-Zaidi: Perlu Dihukum @ Disokong

digoreng oleh Shima Batu | Friday, December 19, 2008 | , , | 0 komplen »

Korang kenal mamat ni? Dia ni namanya Muntadhar al-Zaidi, little-known, living in a simple, one-bedroom flat in west Baghdad.

Glamor ke mamat ni? Dulu mungkin tak berapa, tapi hari ni dia dianggap hero oleh sebahagian rakyat Iraq, aktivis anti-perang, dan yg paling best, hero bg orang orang yang menyampah dengan dak Bush ni.Dia seorang journalist yg pernah di kidnapp pada 16 Nov 2007 (besday aku nih). Memang tak pernah terbayang dalam kepala hotak aku ni, bahawa satu hari nanti, akan ada orang yang baling kasut ke muka Encik Bush. Siap dengan panggil kawan tu anjing lagi. Perghhh... korang? Ada brani? Tapi, En Zaidi telah membuktikan pada aku, banyak mana pon pengaruh, kuasa & pengawal kau yang bersenjata... belom tentu dapat menjamin kau dari selamat. Itu, nasib baik kasut. Kalau benda lain. Bom tangan ker, taik ker? Lagi haru. Tapi bro, lu memang brutal.

Remi Kanazi, ada menyebut,
"Al-Zaidi did something much greater than throw two shoes at a war criminal, he (even if it will only last a week) single-handedly put Iraq back on the map"
Boleh baca artikel bertajuk "Try that One on for Size" - 17 December 2008 di Middle East Online.

Kasut saiz 10 sebagai hadiah, penutup yang cukup memalukan di dalam kerier Encik Bush sebagai seorang Presiden. Bukan presiden kelab sejarah sekolah ni beb. Presiden Amerika tau. Enam tahun tentera Amerika kt Iraq, tapi kurang dari 2 minit presidennya dimalukan. Walau pon muka dak Bush tu nampak cool ketika kejadian ngeri tu berlaku, tapi gelora di hatinyer, korang boleh agak ke? Entah berapa lama la si Zaidi tu mengidam nak baling kasut pada Encik Bush tu.

Peristiwa ni, ada harapan untuk jadi sejarah. Nak ulang sejarah? Boleh cadangkan nama nama yang kalau aku baling kasut kat muka dia, orang ramai akan sokong aku. Lapas tu, aku akan di anggap seri kandi, pejuang tulen. Cehhh.... berangan memang best. Macam beskal.

0 komplen