img.emoticon { padding: 0; margin: 0; border: 0; }

My Wedding.. Part 2

digoreng oleh Shima Batu | Monday, October 20, 2008 | , , | 1 komplen »


Salam,






Sorie beb. Korang terpaksa tunggu lama untuk post aku kali ni. Bukan sengaja, tapi memang aku banyak kijer. Tiga hari lepas majlis,aku da start kijer. Halim dah balik K.L. Hari hari berlaku mcm biasa...pergi balik kerja. Hujung minggu, Halim balik, sibuk dengan program beraya bersama kengkawan & sedara mara.






Okey aku sambung skit pasal wedding aku tu. Ikut perancangan awalnya, nikah kul 11.00 pagi 4 Oktober. Then pihak lelaki akan datang semula utk makan besau lepas zohor. Bersanggar kat memana, pengnatin bule tukar baju. TETAPI.....what happen on that day???








4 Oktober lepas suboh; aku mula mengemas bilik. Tukar cadar tilam, sarung bantal. Sikit lbih kurang dah nampak cun. Aku tengok bunga mangar belonggok lagi blom berpacak pada span. Aku minta tolong Gigie & Mak Nor buat sepokok. Lagi sepokok aku buat. Pastu jerit.."ICAMMMMM...bunga mangar ni nak pacak kat mana???" Icam tension sepanjang zaman... sebab..ONLY Icam...Icam AGAIN??? AKU...Atur paper bag yang nk bagi pada tetamus. Bagi direction pada 2 tiga orang sepupu yg bertugas mengagih paper bag, telor, coklat & gula utk bebudak. Pastu sepoyo poyonyer aku turun ke dapur. Walau pon dan mandi gegelap suboh, badan aku dah mula berpeluh balik masa tu. Kat dapor, tengok atas meja ada nasi goreng koboi. Best nih..walaupon tak der rencah ayam, tapi cili api memang sodap. Blasah sampai dua pinggan baru teringat..eh, sakit perut aku ni kang tak memasal. Tu pon dah rasa membahang jer perut aku masa tu. Lepas makan, amik masa menjengok orang yang dok sibok kat luar memasak. Sajer jer kan.. tengok jam..eh lagi 10 minit kul 10. Pastu dengar..


"Oit pengantin..apa kau buat lagi kat dapor ni..pegi ler siap."

Aku bagi sengih jer la. Eleh bukan lama pon bersiap...baju, Gijie dah siap iron malam tadi. Lagi pon kak Sal (sepupu) yg nak menepek bedak kat muka aku blom sampai. Owie, Dayah & Ejah.....10.30 baru sampai katanyer. Takper... Orang penting tu. Siang malam aku membayangkan diorang kat sebelah aku masa nikah nanti. Moment penting.. Aku nak diorang ada.








Dengan rileks aku naik tangga masuk bilik. Sampai bilik tengok bilik da cun. Mandi kejap lagi skali sempat nih..PIKIR aku. Sekoyong koyongnyer mencapai towel..tetiba.. tipon bunyik...nama "HAALIM" kt screen. Lebih kurang camni dialog.







HALIM:Kena nikah awal skit la.


AKU: Awal?? Kul berapa? Kenapa??





Imam tampat saya ni nak kena uruskan kematian kat kampung. Jadi
kena awalkan nikah ni. Dia nak kena balik cepat.







AKU: Sekarang da sampai mana?





HALIM: DEPAN RUMAH...







AKU: ???? Kenapa tak bagi tau awal kata nak nikah awal.
Sblom bertolak bagi la tau.





Aku mula bengang yang amat. Tengok Zul Azrin da sampai. Dia dok menyabaukan aku. Tapi aku memang rasa nak menjerit jer masa tu. Nasib baik aku dah mandi pepagi tu. Zul tak habis habis tenangkan kan aku. Aku harap, Halim boleh pergi rumah sesaper dulu masa tu, lepak kejap. Kul 11 baru datang. Tapi...HAMPEH.. Kejap lagi..


"HALIM DAH ADA DEPAN RUMAH LA..."

Tetiba ada lagi satu sora


"FAMILY HALIM PON SEMUA DAH SAMPAI DENGAN DULANG HANTARAN..."








Masa tu dalam kepala aku takder lain.. KENGKAWAN AKU... diorang blom sampai. Aku jadi sedih sgt masa tu. Diorang takder dengan aku. Aku tak suka betol keadaan masa tu. Tak tahu nak mengutuk saper. Pikah lelaki terpaksa tunggu lama jugak la. Aku nak tukar baju jer tak mau bersolek, tapi korang pepaham jer la, mulut memasing masa tu.






Elok aku turun jer masa tu, semua mata dah pandang aku. Aku jadi tak reti buat muka manis. Cukup ler sekadar buat muka bagi tak nampak bengang. Aku tak dengar apa imam tu tanya aku. Aku main jawab..o.k jer memanjang. Lawak betol la. Lepas acara serah wali, sampai sesi khutbah & soal jawab dengan pengantin lelaki. Masa ni baru aku nampak Halim. Depan aku, Abah dan Icam. Blakang aku, emak dan angah. MANA KAWAN AKU..AKU NAK KAWAN AKU SEKARANG...







Aku jadi lupa kejap pada kebengangan aku tu, bila aku tengok Haalim mula resah atas tilam nikah. Apa pasal dia jadi glabah camtu. Cuak aku bila soalan imam dia tak boleh jawab. Aku dengar orang lain ada masa tu dah mula gelak gelak...
"gelabahnyer pengantin lelaki nih".
Sampai masa akad... lagi lah aku gelabah. Korang rasa boleh skali lafaz ker??? Cuba teka berapa kali?? Aku tak kira beapa kali, tepi lepas tu Halim ada cakap.. selepas EMPAT (4) kali lafaz, baru diisytiharkan sah. ALHAMDULILLAH. Hilang glabah aku.





Lepas tu, masuk bab menyerahkan mas kahwin. Halim datang depan aku dengan satu dulang ada mas kawen dan gelang. Dia duduk depan aku lepas tu tanya kat aku


.."Nak cakap aper yer?"

Lawaknyer. Pastu ada dengar sora saper tah yang mengajau... pastu baru Halim sebut. "Ini mas kahwin untuk awak dengan sikit hadiah dari saya..BUAT MASA INI. Lain kali ada lagi INsyaALLAH". Lepas tu serah mas kawen dan pakaikan aku gelang..aku dipaksa menyalam dia. Bukan skali...dua tiga kali...zul azrin punya pasal (cameraman) Ni o.k lagi..standard ler kan? Bila masuk part nak kena dia cium kat dahi. Masa ni aku rasa nak gelak lapang lapang. Jangan harap ler Halim nak ikut cakap diorang. Halim bule cakap plak.


"Eh..nak kena tunjuk kat orang ramai ker?"

... Hahaha..tak laku la cakap Halim tu. Kena buat jugak.. dua tiga kali jugak tu... Aku cuma rasa nak mengekek jer masa tu. Halim kena buli dengan mak sedara aku. Aku memang tak bule bersora la. Lapes tu KAMI..(cewah...) naik ke bilik. Semayang sunat beb..bersama sama..bukan BERSAMA yerk... Lepas semayang, dah ramai tunggu depan pintu bilik...


"Oit.. sabar la..tunggu lah malam".. tak lain suara Mak Uda aku.

Elok Halim kuar dari bilik, kengkawan aku pon sampai. Diorang pon bengang bila sampai tengok aku dah nikah. Apa nak kater. Dah selamat pon. Nak bengang memang tak guna. Tapi bila ingat balik.. memang bengang. Contoh macam masa aku tengah tulis blog ni. Tengah bengang la ni.






Majlis lepas tu berjalan macam biasa. Ramai tetamu yang datang aku tak sempat nk jumpa. Ni yang buat aku tak suka jugak ni. Masa lebih banyak dalam bilik menepek make up. Tension betol la. Yang aku sempat jumpa, Shamsul Iskandar Mohd Akin (Ketua Angkatan Muda Keadilan Malaysia). Lain lain yang aku dapat laporan kata ada datang Zamzizul Nordin (Ketua Angkatan Muda Keadilan Bahagian Jasin), Mr. Roffin, leader AIC Melaka (Anwar Ibrahim Club), Big BOSS Walk About Malaysia Sdn Bhd serta seluruh team Walk About & family, YB Fuziah Salleh (Ahli Parlimen Kuantan), Nick, wakil dari Phyneo Creative House, Mr. Tan dari Pacific Office (M) Sdn Bhd, Mr. Sazman (RKT Corporation), Mr. William Lee, Uncle AhMeng & family (Mega Global Teamwork Sdn Bhd), Kak Azza (Atira Computer), Ustaz Abdullah Jantan (SDARY)... saper lagi eh??? Aku tak ingat ler. Ramai nau.





Kegkawawan yang hadir... ramai. Alex (shoot dari Batu Pahat tengok Rem bertunang), Nick & family, Jeft (nk kawen 26hb ni), Bad, Ajay & mak dia, Cik Ram, Intan & baby dia yg comei, family zul azrin, mak cik ina & along. Lain lain muka yg harus datang... Atok & Nurul, Mairati, Huzir & Emak Huzir.






Aku nak amik kesempatan nk ucap terima kasih pada SMS tahniah dari korang yg mana tak dapat hadir, doa korang, kehadiran korang dgn susah payahnyer, hadiah & duit kaut seikhlasnyer, ... trima kasih bebanyak. Trima kasih jugak pada para sponser yang jauh dan dekat, sedara dan kawan, kaki tangan petugas dapor, seketeriat seketeriat memasak dan balai makan, krew cenderahati, krew pelamin, bunga telor & bunga mangar, jentera jentera pembasuh pinggan serta semua orang yang terlibat dalam majlis aku ni. Terima kasih bebanyak. Sumbangan korang lebih dari nilai harga tuala good morning tu. Aku amat menghargai sesangat. Pada para jemputan, tetamu berjemput mulut, kad, posmen & SMS, aku mohon mahap jika ada terdapat sebarang kekurangan dan kecacatan pada majlis keluarga aku ni. Sekian....WASALAM...


Gambar atas: Ketibaan Halim & rombongannyer sekitar jam 10 pagi





Gambar atas: Aku turun dengan glabah & bengangnyer





Gambar atas: "Nazhatul, ayah awak nak nikahkan awak dengan Halim. Setuju?" "Nak..nak..nak..mesti ler nak"



Gambar atas: Family Halim..xder close-up plak zul azrin oiiii...




Gambar atas dan bawah: Acara akad nikah





Gambar atas: "Aper nak cakap ni"



Gambar atas: Pelamin yang sempoi


Ni jer buat masa ni. Lelain aku akan letak kt flikers. Korang bule tengok jugak kt blog angah aku.

1 komplen

  1. Ida Ra // 1:30 PM

    sorrylah my friend, masa kau nikah aku dgn geng2 yg lain dtg lambat....n sorry2 sbb balik awal apapun doa aku utk ko moga kau bahagia sebahagia selama - lamanya......amin!!!!!