img.emoticon { padding: 0; margin: 0; border: 0; }

Umur BUKAN SEKADAR ANGKA

digoreng oleh Shima Batu | Friday, November 16, 2012 | , | 1 komplen »

Hari ni 16hb Nov 2012, genap umor aku ke-31 kalau ikut kalender org putih la. Kalau kalender org Islam aku kurang pasti brp tahun, tapi tarikh besday jatuh pada 18 Muharram.
“Age it is just a number”
Mungkin ini komen orang  yg bila disoal tentang diri yg tak setanding dengan umor.
Ada yg nampak matang, tp umor budak budak, kita panggil.. 
”wah beliau nampak matured la”.
Ada yg dah dewasa tp mcm perangai budak budak. Yang ni kita kata tak cukup masak atau tak empuk.
Ada jugak yang umor dah bangka tp tak matang matang.  Yang ni kes nyanyuk.

Aku dah 31 tahun. Bila aku ingat balik dalam tempoh 5 tahun ke belakang. Aku tak pernah tukar kereta, tak pernah tukar kerja, tak pernah beli laptop.
Tapi dalam tempoh lima tahun kebelakang ni jugak, aku ada suami dan 2 anak.  Dalam tempoh ini, aku belajar.

MENGHARGAI
Kalau dulu aku rasa membazir top-up handphone RM30.. lebih baik makan KFC. Sekarang aku rasa membazir makan KFC RM30.. lebih baik beli baju anak.

ENJOY
Kalau dulu bila time cuti, kat mana yang best untuk lepak, tempat makan apa yang ada kat situ. Kat mana yang selesa untuk sembang berbual sambil gelak gelak dengan member.
Sekarang, kat mana yang ada playground/play land/kid zone yang best. Tempat makan apa yang ada yang anak anak suka makan. Kat mana yang anak anak selesa untuk berambat main kejar kejar.

MEMBERI YANG LEBIH BAIK WALAUPUN BKN YG TERBAIK
Kalau dulu nk dapat pencil warna yang kotak panjang 12 batang tu darjah 5 baru merasa. Sekarang, anak baru masuk 2 tahun dah belikan sekotok kecik 12 batang. Masuk 3 tahun dah dapat kotak yg panjang.

SABAR
Kalau dulu boleh nak rasa marah atau hilang sabar pada orang tak reti bahasa ni. Sekarang kena jangan marah sebelum kita sendiri yang bagi dia paham.

Kalau dulu 2 tahun lepas sekolah jumpa kawan lama, selain dari tanya khabar kita akan tanya,
"Buat aper sekarang, belajar kat mana?"
Nanti 2 ke tiga tahun lepas tu, jumpa kawan lama akan tanya pulak,
"Kerja apa, kerja mana, gaji ok?"
Nanti lepas dua tahun,
"Dah kawen? Berapa anak?"
Lepas 5 tahun, mungkin
"Anak dah sekolah?  Umor berapa? Bila nk tambah anak?"
Lepas 20 tahun, mungkin
"Dah menantu? Berapa cucu?" 
Umur BUKAN SEKADAR ANGKA. Malah lebih dari itu. Semua akan berubah, ikut masa, keadaan, situasi, alam sekeliling... dah mcm sesumpah plak ni :-)

31 tahun?.. byk angka tu.

  • Lebih banyak yang buruk atau yang baik
  • Lebih banyak buang masa atau byk yg berfaedah
  • Lebih banyak dosa atau pahala
  • Lebih banyak amal atau mungkar
  • Lebih banyak dunia atau akhirat
Tak kesah la aper pun, yang pasti "MATI ITU MAKIN HAMPIR, BUKAN MAKIN JAUH". And you all should believe it.

Gambar Hiasan :)




1 komplen

  1. Unknown // 2:47 PM

    hepi besday geng! Moga Allah panjangkan umur dan murahkan rezki ko sekeluarga.. Moga sentiasa bahagia dengan org tersayang.

    Yup its only a number yang penting kite sihat walafiat. Tu yang penting pada aku la...