img.emoticon { padding: 0; margin: 0; border: 0; }

Dari Hospital Besar Melaka

digoreng oleh Shima Batu | Wednesday, June 20, 2007 | , | 0 komplen »

Hari ni bila aku pandang kawan aku yang tengah melayan ibu dia yang nak discharge dari spital baru lepas bedah buat aku terpikir. Dulu masa dia baru benti kerja, ramai yang sibuk risau piker, dah tak kerja mana lagi nak cari kerja. Bukan senang zaman PM ke-5 kat Malaysia ni nak cari kerja. Walau pun ada ijazah & fotostat sijil habis kertas satu rim.

Itu pada pandang mata kita. Tapi pada pandang mata dia, benti kerja lebih baik dari sakit hati kat tempat kerja. Tapi kita terlupa pada pandang yang lain…. Kuasa Dia, ibu dia sakit lepas dia benti kerja (buan sakit pasal dia benti kerja, tapi sakit dengan izinNya). Dia ni lah yang pergi balik ke hospital bersama adik adik.

BUKAN KALAU TAK DER DIA, ADIK BERDIK LAIN SUSAH, TAPI KALAU ADA DIA, ADIK BERADIK LAIN TAK PERLU SUSAH SANGAT. Tak payah nak menyusahkan adik beradik yg tak der kat melaka, tak payah nak menyusahkan sedara mara jauh jauh. Dia ada, dia boleh dok berejam kat spital.. bergilir dgn adik pompuan dia.

Ingin aku tegaskan, BUKAN KALAU DIA TAK DER ADIK BERADIK LAIN SUSAH, TAPI KALAU ADA DIA, ADIK BERADIK LAIN TAK PERLU SUSAH SANGAT.

Aku cuba bayangkan, macam mana kalau dia takder kat sini, dia pun sibuk ngan kerja. Mesti dia pulak yg terpaksa menyusahkan adik pompuan dia yg tengah mengandung, atau abang yg kerja kat K.L terpaksa balik amik cuti 2 minggu atau bapak yang dah kategori uzur, atau terpaksa kerah adik kembar darjah 6.

Dan IBU DIA SENDIRI pun mesti rasa tak sedap hati pasal terpaksa menyusahkan anak anak yg ada tanggung jawab lain. Tapi bila ada dia yang tak kerja, ibu dia pun tak der la rasa ralat sangat, nampak muka anak tu selalu kat spital. Cuba kalau anak tu bekerja, mesti ibu dia risau anak dia cuti lama lama.

Bak kata mak dia tadi.. ni ler nikmat Tuhan Shima.. kita tak tau. Memang kita tak tau makcik…jawab aku. Apa yang kita tau, bila dia benti kerja kita susah hati.
Mungkin ini adalah sebahagian daripada rahsia DIA. Kita tak tahu dan jangan nak belagak tau. Sebab kalau kau tahu skali pun, bila bila masa benda tu akan jadi sebaliknya atas kehendak DIA. Sebab DIA takkan izinkan kita lebih dari DIA.
Betul ker apa aku cakap.

Kepada kawan aku tu, TAHNIAH la. Kau dah buat hati orang tua kau senang stakat hari ni. Teruskan lagi.

TINGKATKAN PRESTASI, TINGKATKAN KONTROVERSI JUGAK.

0 komplen