img.emoticon { padding: 0; margin: 0; border: 0; }

Selat Melaka dari Blakang Umah Aku

digoreng oleh Shima Batu | Tuesday, September 12, 2006 | | 0 komplen »

Dari ‘Aidh Bin ‘Abdullah Al-Qarni:
“Jagalah hubungan dengan ALLAH, maka ALLAH akan menjaga anda”
SABAR itu,separuh dari iman. Tapi sejauh mana kita sanggup bersabar? Cita-cita nak jadi macam Mashitah, Sumaiyyah dll sri kandi ISLAM yang lain. Walau diduga macam mana hebat pun, iman tak pernah goyah. Itu diduga,diuji keimanannya. Tp aku, dijentik sikit, dah mula rasa marah,melenting, angin, mengalah, putus asa. Kenapa? Sebab bimbang, kalau tak melawan, nanti dikata BODOH tak tau hak.
Ada satu SMS aku terima dari seorang TEMAN. Bunyinyer macam ni….
Dari TEMAN:
“tau tak penyakit hati yang paling bahaya dalam dunia ni aper?”
(01:04:04pm,29-08-2006)
Dari AKU
“tak tau. Bagi tau kalau tau”
Dari TEMAN
“apabila berkurangnya iman dalam hati dan syirik pada ALLAH SWT”
(01:08:05pm, 29-08-2006)
“tenat sangat penyakit hati ni rasanye…takut sungguh”
(01:09:27pm, 29-08-2006)
Apa yg aku paham dari apa yang dia explain lepas tu…
IMAN kita kena jaga, kena pelihara, kena tambah, tak boleh biar. Sebab apa yang kita ada akan berkurang kalau tak dijaga, tak dibela. Ibarat macam orang berkebun,bercucuk tanam. Apa akan jadi kalau tanaman tak dijaga.
Apa yang kita nak, minta dengan ALLAH. Bukan dengan makhluk asing, ghaib, halimunan, manusia, robot dan jauh skali doremon. ALLAH Maha Pemurah,Pengasih, Penyayang. Kita ada ALLAH, mengadu dengan DIA. Kalau nak perlindungan skali pun, minta dengan DIA, bukan dengan ultramen, Gaban atau Ketua Kampung. Buangla segala tangkal pendinding, kebal, pemanis, pelaris dan awet muda.
Apa sebab da minta banyak kali dengan ALLAH tp tak dapat-dapat apa yang kau nak? Cuba renung balik, apa yang kau minta. Cara kau minta tu betul atau tak. Apa niat kau. Dan yang paling penting, kau meminta dengan DIA, tapi kau ada buat tak apa yang DIA suruh & patut kau buat untuk DIA. Apa bendanyer?... semayang kau, cukup ke? Cepat atau kau lengah-lengahkan, puasa, zakat… dan macam-macam lagi yang kau perasan atau tak, sengaja atau tak, kau dah terabaikan.
Banyak perkara yang kita kena renungkan & pikirkan lepas tu, apa patut kita buat.
Kenapa belajau tinggi-tinggi, tapi susah dapat kerja…mungkin dulu masa peksa kau ada meniru…berkat atau tak apa yang kau belajau, atau memang belum rezki kau dapat kerja.
Kenapa kau kerja macam nak mati, tapi gaji empat lima angka tak pernah cukup…mungkin kau kerja tak amanah… berkat atau tak gaji kau, atau memang ni la dugaan untuk kau.
Kenapa kau bercinta lama-lama, tapi last-last putus tak sempat kawin…mungkin masa kau bercinta, kau lebihkan pasangan kau tu dari ALLAH, atau memang dah bukan jodoh kau dengan pasangan kau tu.
Satu lagi SMS dari KAWAN aku yang lain…

“sesak, riuh, sibuk, bising, asap dan panas. Tanggapan manusia pada Kuala Lumpur. Ya, memang sesak, memang padat. Tapi masih ada tempat yang kosong, tempat yang sunyi dan gelap. Gelap dari pekat malam,sunyi dari bulan dan kosong dari masjid-masjid besar di sini. Di mana tempat itu? tanya kawanku. Aku hanya tunduk diam. Di mana? tanya kawan ku lagi. Lalu ku menjawab. Tempat itu dalam diri kamu, hati kamu. Kosong dengan kasih sayang, sunyi dengan rasa rindu pada Tuhan dan gelap kerna kejahatan yang dilakukan. Kata Imam Ahmad, sesungguhnya langit dan bumi tak mampu menampung Aku. Cuma hati orang beriman mampu menampungnya”.
(02:12:53pm, 01-09-2006)
Dari sini, apa maksud “kata Imam Ahmad, sesungguhnya langit dan bumi tak mampu menampung Aku”.
Jawab TEMAN aku:
“itulah iman. LAILAHAILLALLAH, MUHAMMADDUR RASULLULAH… ada riwayat menyatakan, jikalau dihimpunkan seluruh dunia dan seisinya, maka ditimbang dengan kalimah LAILAHAILLALLAH nescaya lebih berat la timbangan kalimah iman…”
(10:57:35pm, 11-09-2006)
“sebenarnya, itulah kelebihan yang ALLAH SWT telah berikan pada manusia sebagai sebaikbaik ciptaan-NYA”
(11:03:28PM, 11-09-2006)
Semua yang aku tulis ni, peringatan untuk semua… untuk aku juga. Aku juga selalu terLALAI,terLEKA, terLUPA dan terTIPU dengan nikmat dunia.
So, mana-mana yang korang rasa tak betul, tersilap…harap boleh bagi komen atau tegur la mana-mana yang patut. Mungkin ada yang aku tersilap paham, dan tersilap tulis. Aku memang lemah. Terlalu banyak yang perlu diajar, dan terlalu banyak yang perlu belajar.

0 komplen