img.emoticon { padding: 0; margin: 0; border: 0; }

MLM = Malam

digoreng oleh Shima Batu | Thursday, May 22, 2008 | , | 8 komplen »

Apasal tetiba nak citer pasal MLM ni. Jawabnyer adalah sengaja nak cipta kontroversi. Aku bukan pengedar aktif MLM, jauh skali jutawan MLM. Aper tu MLM. Meh baca, semoga korang berilmu bila membaca. InsyaALLAH.

MLM @ multi-level marketing (MLM), juga dikenali dgn perkataan network marketing, direct selling, jualan langsung @ orang kampong panggil darek celing. Dah namanyer pon direct, jadi cara jualannyer ialah dengan terus jumpa dengan pelanggan. Aku rasa sejak zaman kecik lagi dah pernah dengau pasal direct selling ni. Mak aku dulu dealer Tupperware. Kalau tak silap, seangkatan dengan mak dak Sri Yanti @ Nick. Aku tak tauler aper pangkatnyer, tapi rasa bukan takat dealer biasa jer la. Dulu aku pikir, boleh kaya ker jual mangkuk plastik tu?
Mak aku tak kaya pon, mak Sri Yanti pon tak kaya jual Tupperware. Tapi takkan nak saman Tupperware kan? Tu pasal mak aku la. Ni nak bebel pasal aku.

Dalam dua bulan ni, dah ada 3 MLM datang cari aku. Ni dalam 2 bulan. Dalam 3 empat tahun lepas? Aku cuma join satu jer. Tu pon pasal orang bayarkan yuran untuk aku. Aku bukan kata MLM ni tak bagus. Tapi aku ni yang malas. Kau bagi yang yuran RM10 pon, xder maknenyer. Aku memang tak kuasek. Kau cakap lah berbakul pon. Kang kau plak yang aku susahkan bila jadi downline kau. Insurans, dah berapa banyak kawan dah. Sampai naik seram bila nampak muka member yang jual insurans ni. Bos aku ni dulu jual insurans. Sekarang dia pulak di cari orang utk beli insurans. Dia cakap kat aku "Aku naik menyampah dengan kawan aku jual insurans ni. Agaknyer, dulu orang pon menyampah dengan aku?". Hahaha..baru dia tahu. Tu tak masuk member dia yang Amway tak habis habis datang opis ni mengayat. Jangan kata dia, aku pon naik menyampah dengar walau pon orang tu tak cakap dengan aku.

Aku bagi sebab, kenapa aku menyampah dgn orang MLM.

Pertama: Yang datang tu perasan diri bagus. Kadang kadang cakap macam tak der ilmu. Dia jer betol. Yang join jer pandai. Yang tak mau join di anggap manusia rugi.

Kedua: Bukan pasal silaturrahim. Kalau tak pasal nak cari downline, jangan harap nak cari kau. Jangan kata talipon, bg BUZZ dalam YM pon xder

Ketiga: Tak reti bahasa. Dah aku kata tak. Dia ayat lagi. Sampai naik sebu telinga. Aku jenis tak suka nak bagi alasan. Tapi kalau aku dah banyak kali bagi alasan, paham paham la...aku dah naik menyampah dengan kau la tu.

Keempat: Kondem MLM yg lain (wlaupon aku xder kena mengena dgn produk MLM yg lain tu).

Dan aku bagi sebab kenapa tak nak join.

Pertama: Sebab dah menyampah dengan 4 sebab menyampah di atas.

Kedua: Aku malas. Lantak la kau nak kata rugi pon.

Aku ulang skali lagi... aku tak join bkn sebab aku tak suka jenama yg dibawa tu, sebab semua barang samer jer. Semua mengaku produk ranking kualiti teratas. Tak saper boleh pertikaikan. Yer memang. MLM ni bukan berniaga haram. Ada akta lagi (1993). Kalau kau tengok Senarai Syrkt Jualan Langsung yg BERLESEN (Jenis MLM-Pelan Berbilang Tingkat), ada 418 pada tahun 2007. Macam macam barang. Kalau setiap syrkt ada satu jutawan... uishk...banyaknyer jutawan. Revell ada, Cosway ada, Hai-O pun ader, CNI, Elken, Zhulian, Lion Best, M-Plan, byk lagi la. Walaupon kira baru lagi industri ni kat malaysia, tp industri ni dah bernilai berbilion ringgit. Dah ramai yang kaya. Tapi bukan semua yang kaya tu ada master dalam meniaga. Jual tempe pon ader silap silap. Dulu jual tempe, sekarang jual botox..eh silap, vitamin C...hahahah... Contoh jer.

Aku nak ingatkan, jangan pandang remeh perniagaan ni. Jangan pandang hampeh mereka mereka yang bawak MLM ni. Rezki mereka, cara mereka. Jangan kondem. Orang bercakap, kau dengar la. Kalau dia letak senapang kat kepala kau suruh join, baru la kau join. Lepas tu report polis. Memang kau menyampah, tapi kalau yang jual tu kawan kau. Kau nak menyampah terus ker? Kalau yang jual tu adik beradik kau? Menyampah la jugak adik beradik kau tu. Kalau kau pernah gagal, tu salah kau. Bukan salah MLM tu. Kalau MLM tu yang salah, pergi la saman. Masuk surat kabau Metro.

Kalau kita berfikir dah tak sama dengan orang lain (tak sependapat), jangan lah menilai orang lain tu sama semuanyer. Rezki orang kita jangan ganggu. Bagi peluang pada kawan MLM kita tu. Mana tau besok dia kaya, kau jugak dapat gelaran, "rakan kepada jutawan tersebut"

Kepada rakan rakan MLM ku dan jugak rakan rakan INSURANS;

Teruslah usaha. Jangan putus asa. Kalau nak hangat hangat taik ayam, aper benda pon tak jadi. Jadi taik ayam jer la. Kau pilih jalan ni, ni ler cabaran kau. jangan banyak songeh. Tapi, paham paham la kalau orang mula menyampah... tak payah ler nk criter banyak Buat penat jer. Elakkan unsur unsur desakan ni. Manusia ni macam macam spesis. Kalau tak sama spesis macam kau, nama dia manusia jugak. Kategori jer lain. Kalau member tak mau join. Jangan anggap member tu rugi, tolak peluang. Sebab pintu peluang tu bkn datang dari kita. Besok kita tak tau, aper akan jadi. Jangan kata besok, kejap lagi pon tak tau. Kalau aku tak beli INSURANS bkn makner aku tak pedulik aper yang akan jadi lepas aku mati.

Okey bebeh. Aku sekadar bagi pendapat la. Ini dari kepala hotak aku. Kepala hotak kita tak sama. TU sebab, aku tak mau ada unsur unsur mengkondem Majulah korang untuk korang....! Adios

8 komplen

  1. who i am? // 11:07 AM

    betul tu yus..aku sokong kate2 ko tuh...

    pada aku bile orang tu kate NO...maknanye NO la jawapannye..tugas kite slps menerangkan tu cume serahkan aje pada Allah utk hijabnye terbuka menerima sesuatu perkara tu. jika mmg Allah kate mmg jodoh die dgn kite,maknanye jadilah ia.jika Allah sudah tentukan bukan rezeki die dgn kite..maknanye ade hikmah yang tersembunyilah tuh...mungkin die akan menjadi pembawa masalah kepada kite if die join tu yg Allah nak elakkan...so bersangka baiklah dgn ketentuan Allah kan?

    pada aku utk kite janji kate kite akan berjaya buat MLM,tu adalah berdosa...berjanji buat sesuatu yg belum pasti adalah dilarang Allah...sebaliknye perkara yg ditekankan adalah USAHA..jika usaha kite pertaruhkan,lambat atau cpt i'allah kite akan bertemu tangga kejayaan.kalo nak diikutkan,kejayaan wat
    bisnes MLM ni x semudah yang di sangka.aku sendiri x brani jamin MLM ni boleh buat diri aku cthnye jadi kaya.even aku sendiri x tau kejap lagi dalam mase 5 min,aku masih bernyawa ke x.mcm kite pancing ikan,kite bole confirm ke ikan nak sangkut kat mata kail kite,tp kite sanggup tunggu ikan dtg dgn harapan sangkut lah kt mata kail kite,mcm tu jgkla dgn MLM,kite x tau mase depan kite dgn MLM mcmmane tp dorongan dan sokongan buat kite berusaha mendapatkan habuannya.sebenarnye bukan kejayaan yang dicari,tetapi proses mencari kejayaan itu adalah kejayaan yang sbnrnye :)

    ape yang slalu aku tekankan dlm diri aku ialah...aku ajar org 2+2=4...aku x ajar org mcmane 2+2=5...

    nk ckp psl bukti kejayaan,mmg aku blm ade kejayaan lagi..sbb benda ni pon baru...hanya kepingan2 cek tu je bukti yg aku ade.kalo org nk jgk bukti lain,tu lah die sistem aku tuh..tulah bukti kejayaannya.bukti yang aku ajar pada org spy kire 2+2 jadi 4,bknnye 5..

    besarlah harapan aku jika perkara ni tidak menjauhkan hubungan kite kengkawan...aku x tau la jika kawan2 yang lain anggap aku hanya mencari kawan di saat memerlukan.even aku sendiri x tau org describe aku mcm mane...

    so adios...may we success in everything we do !

    u go girl ! :D

  2. Shima Batu // 11:14 AM

    Kawan kau akan paham kau.
    Yang tak paham tu, BUKAN KAWAN kau!!!

    Kawan aku adalah AYAM GORENG. Pasal dia sentisa ada bila aku memerlukannya & menghiburkan aku :D

    Aku suka ayam goreng pasal ayam goreng tak pernah susahkan aku... :))

  3. Shima Batu // 11:17 AM

    tambahan,

    Orang yg belanja aku ayam goreng jugak adalah kawan aku.

    Tanpa ayam goreng, takder la kengkawan.

    Hidup AYAM GORENG!!!!

  4. Ida Ra // 3:34 PM

    hmmmm...mmg betul tu tapi aku tetap tak boleh terima direct selling an insurans dalam hidup aku....aku tak kisah kawan2 aku yg lain tu join...apapun good luck tapi....aku mmg tak boleh nak masuk .....pada aku rezeki ada di mana2.....

  5. Ida Ra // 3:34 PM

    hmmmm...mmg betul tu tapi aku tetap tak boleh terima direct selling an insurans dalam hidup aku....aku tak kisah kawan2 aku yg lain tu join...apapun good luck tapi....aku mmg tak boleh nak masuk .....pada aku rezeki ada di mana2.....

  6. Ida Ra // 3:34 PM

    hmmmm...mmg betul tu tapi aku tetap tak boleh terima direct selling an insurans dalam hidup aku....aku tak kisah kawan2 aku yg lain tu join...apapun good luck tapi....aku mmg tak boleh nak masuk .....pada aku rezeki ada di mana2.....

  7. Shima Batu // 8:49 AM

    dayah ni bersemangat sampai 3 kali komen.

    yer dayah...aku paham. Pintu rezki banyak...degnan usha, InsyaALLAH...

  8. Ida Ra // 10:11 PM

    Ya....sebab aku yakin dgn usaha akan berjaya....aku tak mahui jadi kaya atau jutawan sebab aku mahu ebrsusah dahulu dan bersyukur apa yg ada....lantaklah kalau org lain nakkaya ke apa ...ke janji aku puas apa g aku miliki...hehehehehhehee